M Magnus Jo skrev:
Om man kollar på en mellanspänningskabel så kan den vara LT eller TT, ( har fått för mig att det är TotalTät/TvärgåendeTät och LängsgåendeTät, men det är en gissning från min sida vad det står för) Skillnaden mellan dessa är att en LT-kabel har bara svällband för att förhindra att fukt kryper längre in i kabel, medans en TT även har en aluminiumfolie innanför yttermanteln så att man skyddar för vatten som kommer genom manteln.
Denna kabel har blymantlar runt varje part som tätar hermetiskt mot inträngande vatten (radialtätning). Seda har de flesta sjökablar tätningar som förhindrar att vatten tränger in längs ledaren ifall kabel blir skadad. Då minskar man risken att behöver byta långa längder av kabel.
Tänk på att det kan ta dagar till veckor att hitta skadeplatsen så kabeln kan ligga otätat en lång stund under några bar vattentryck. Därför längsvattentätningen.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Epilog:
Upplägget kan tolkas som argument mot sjökablar men så är det inte. Överlag har sjökablar för kraftöverföring en utomordentligt bra felstatistik. Dom tjänar bra syften (export av vindkraft/försörjning av offshore plattformar med grön el/ delning av resurser mellan länder) och tjänar oftast in investeringarna på några år.
Men dom ska planeras och installeras med omsorg.
Känns som sjökablar bör ha ypperlig kylning där dom ligger på botten i vatten på några plusgrader max?

A avh67f skrev:
Känns som sjökablar bör ha ypperlig kylning där dom ligger på botten i vatten på några plusgrader max?
I princip ja. Men idag grävs nästan alla sjökablar ned till 1-2 m djup som skydd. Och då värms den närmaste sanden/sedimentet långsamt upp och även kabeln blir varmare. Det kan ta ganska lång tid. Normalt dimensioneras ac-XLPE-kablar för 90 C ledartemperatur vid kontinuerlig full drift.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
För att sjöfarten ska kunna undvika att damma in ankaret rakt på en ledning med dricksvatten till en region eller elkabel till en ö eller landsdel: Hur noga är de utmärkta på sjökort och andra navigationshjälpmedel? Om båten som TS beskrev hade haft exakt GPS-koll på kabeln när de ville släppa ankaret hade de haft koll och rum sjö, 130 m djupt, nog för att driva bort från farozonen innan ankarkättingen fick rassla?

För kablar utlagda efter år 2000 uppskattar jag att positionen är känd på <20 m i tvärriktning, i alla fall om läggarfirman var seriös. Hur noggrant positionen visas på sjökortet är en annan fråga. Sedan kan dock kablarna ändra sin position, och vissa äldre kablar har man ingen aning om var dom är. Detta gällde t ex kabelsystemet till ö-gruppen Fox Islands utanför Maine, USA. För att hitta kabeln för de otaliga reparationerna utvecklades ett säreget felsöknigsförfarande som jag beskriver i nästa utgåva.
Att båten nära Sicilien kastade ankar i 130 vattendjup var nog en oöverlagd panikåtgärd för ett ankare fastnar bara om kedjan är 4-6 ggr vattendjup, och mycket kedja har ingen båt ombord.
Båten kan då dragga ankaret och plöja upp alla kablar i sin väg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.