1 149 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Matning till billaddstation?
Hej, jag har en buluppställningsplats ca 25 m från huset där jag deog två st 1-fas jordade uttag för motorvärmare ca 20 år sedan i ett markrör, Funderar på att installera en elbils laddstation till min nya BYD, det vill ha 3-fas, någon som har en ide hurnjag kan göra utan att slippa gräva ? de båda enfasledningarna sitter i en central med automatsäkringar ocjåh jag tror det är 10A vardera. Behöver fortfrande ett 230V uttwg för belysning, mm efter installationen. Kan man nyttja de båda enfasledarna eller måste jag dra nytt ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Är det verkligen två separata ledningar? Kolla upp det lite noggrannare. Har du tur har du en trefaskabel där man bara nyttjar två faser. I annat fall finns ingen räddning utan det blir till att byta kabel. Men har du markrör så är det smärtfritt med lite tur. Det går inte att nyttja två separata kablar för trefas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du får lyfta på huven någonstans så att du ser kabeln som används idag. Ena änden på den ger hyggliga svar men helst bör du se kabelbeteckningen som är instämplad i plasten.
Klicka här för att svara