K
Hej!

Måste tillfälligt använda en spis i garaget, under pågående köksrenovering.
I köket fanns en Gram-spis (400v) med häll, som jag tänkt sätta på en vanlig 3-fashandske så den passar i uttaget i garaget. Ugnen ska dock kopplas in utan nolla (2 eller 3 faser och jord), vilket slår mig som märkligt. Tänker att det borde funka, då tidigare husägare haft spisen i typ 10 år.

Jag är osäker på om fasföljden har någon betydelse. Enligt märkning på spisen ska L1 kopplas till plint 1, L2 till plint 3 och L3 till plint 5 (se bild). Grå kabel går idag till plint 1, svart till plint 3 och brun till plint 5. Jag hade ju spontant bytt plats på den bruna och grå (brun = L1 och grå = L3).

Så till min fråga - spelar fasföljden någon roll i detta sammanhang?
Tacksam för snabbt svar och kloka synpunkter!

Mvh
Daniel

• Etikett med elektrisk anslutningsschema för 400V trefasig strömkälla, delvis suddig grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på spis med tekniska specifikationer, modellnummer och serienummer från Gram A/S.
    Skapa konto
  • Eldriven anordnings inre med kablar och skruvanslutningar, delvis osammanfogad, teknik, installation, elektricitet.
    Skapa konto
Snabbt svar utan att ha detaljkontrollerat din tänkta installation: fasföljd spelar ingen roll i detta fall. Enbart vid installation av trefasmotorer såvitt jag vet.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Fasföljden har ingen betydelse, och enligt de bilder du ger oss ska spisen ha 400V utan nolla.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Snabbt svar utan att ha detaljkontrollerat din tänkta installation: fasföljd spelar ingen roll i detta fall. Enbart vid installation av trefasmotorer såvitt jag vet.
Jo, en spis kan ju inte gå åt fel håll

Lite Off topic. Du skriver 3 fas handske, som tydligen dessutom saknar nolla. Menar du alltså en gammal 3 fas anslutning med platt kontakt?

Dessa är farliga och idag förbjudna. Du får inte montera en sådan kontakt på någon utrustning idag.

K
H hempularen skrev:
Lite Off topic. Du skriver 3 fas handske, som tydligen dessutom saknar nolla. Menar du alltså en gammal 3 fas anslutning med platt kontakt?

Dessa är farliga och idag förbjudna. Du får inte montera en sådan kontakt på någon utrustning idag.
Nej, jag menade en modern variant, men skita i nollan.
Dumt?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nej, det är så man gör.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Spisen ser inte ut att behöva en nolla. Men om du menar att sätta upp ett trefas uttag så måste nollan finnas till uttaget (såvida du inte väljer en lite udda variant som är gjord för apparater som inte har nolla). Ett vanligt trefas uttag där man skippat nollan kommer att ställa till problem senare när ngn råkar koppla in en apparat som behöver nollan. I bästa fall fungerar det inte, i sämsta fall brinner den upp.

K
H hempularen skrev:
Spisen ser inte ut att behöva en nolla. Men om du menar att sätta upp ett trefas uttag så måste nollan finnas till uttaget (såvida du inte väljer en lite udda variant som är gjord för apparater som inte har nolla). Ett vanligt trefas uttag där man skippat nollan kommer att ställa till problem senare när ngn råkar koppla in en apparat som behöver nollan. I bästa fall fungerar det inte, i sämsta fall brinner den upp.
Jag byter "stickpropp".
När vi är klara med köket kastas spisen.
Kommer inte röra uttaget i garaget.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.