Hej

Får man ha 50mm gull flexrör under bastun (som står på murblock, se bild) ? Elektriker ska sen dra elkabel till bastuaggregatet i röret. Min fundering är just om slagen får ligga såhär på gruset och under bastun eller måste den grävas ner i gruset? Slangen är skarvad som syns på bilden.

• En träramkonstruktion på grusunderlag, byggmaterial och verktyg syns, troligtvis ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramkonstruktion, grusunderlag, gula slangar, utomhus byggprojekt, verktyg, klart väder, byggstart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någonstans måste den ju komma upp ur marken. Ibland vittrar de i solen. Annars ser jag inga problem.

• Gilla
bortek
  • Laddar…
Jag håller med. Bara att det inte finns nån limit på längden utanför marken. Eller en annan orsak att den just ligger under bastu golvet och kan få vatten på sig. Vad tycker experterna @Bo.Siltberg , @GK100

Bästa svaret

tommib
Jag är näppeligen expert men jag skulle säga att det är helt ok sådär.

Ang vatten så kan du räkna med att röret kommer bli vattenfyllt tidvis. Kabeln tål det. Ang allt annat så finns ju alltid risken för gnagarangrepp men det kommer du nog inte runt ändå.

Det som kan bli problematiskt är om du inte fixerar slangen bra, i böjar och minst varje meter i alla fall. Annars kan det bli svårt att få i en kabel.

Det är väldigt lämpligt att dra i kabeln redan nu.

Hade det varit min bastu hade jag inte gått upp med markkabeln direkt till aggregatet. Jag hade gått upp i en liten centralkapsling på lämplig plats där jag hade kunnat grena av för belysning och något allmänuttag också. Anledningen till centralkapslingen är att du säkert vill dra 16 A till aggregatet. I kapslingen kan du säkra ner till 10 A och dra normal 1,5 kvmm till belysning och uttag. Dessutom blir det vettigare med en liten UC i bastun.

• Gilla
bortek och 2 till
  • Laddar…
Tack Tommy för dina klocka tankar.

Min elektriker drog på semester så jag har ingen att bolla tankar med. Därför frågar jag här. Och jag måste bygga bastu nu och efter det trallen ska byggas run det hela.

Problemet som jag ser (i mitt huvud iaf) att det inte finns nån lämplig plats att sätta en UC på bastu huset. Där finns inget förbastu rum. Bastun ser ut såhär (och heter Polhus Olli).

En (lös) plan var att sätta upp en UC på en skidbod ca 5m bort och därifrån dra både belysning och matning till aggregatet i ett och samma rör.

Men man kanske kan sätta UC på bastuns baksida alltså på utsidan? Vet inte om den klarar av -25 på vintrarna, går det eller måste det vara varm vägg som där HC sitter i?

• En liten träkonstruktion, troligtvis ett hönshus eller ett smådjurshus, med en dörr, fönster och en skyddad inhägnad.
Det är inga problem med en central på utsidan den klarar både kyla och värme, MEN undvik och sätta den på en sydvägg pga UV, då klarar sig kapslingen "hur länge som helst".

• Gilla
bortek
  • Laddar…
Ja då blir det väst sida med lite kvällssol men sen kommer det står en carport så det kommer klarar sig hur länge som helst

Jag hade helst sett att den varit nedgrävd med tanke på grävlingar och andra hyresgäster. Den är åtminstone inspekterbar under denna lilla stuga.

• Gilla
bortek
  • Laddar…
Tack för svaret Bo! Iom att senaste planen är nu att ha UC på baksidan av bastuhuset då kommer slangen sluta där skarven sitter på den och sen upp på väggen till UC. Så på det där sättet kommer inte slangen ligga på marken.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.