Hej på er

Någon som har några tips och råd kring hur jag kan kapa dessa 2 vp rör? De skall skarvas och flyttas men behöver kapa de så långt upp som möjligt och det är bara ynka 45mm spel där man kan föra in handen/verktyg

Bifogar 2 bilder

• Träkonstruktion med kablar, byggnad, närbild, oskyddade elektriska ledningar, potentiell säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasigt dörrkarm, synliga lager av plywood, mätning, bakgrund av kök, hand som håller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tajt med utrymme... Går det kanske att trycka upp en böjfjäder med hjälp av en lång pinne eller smalt rör och bocka rören 90° med handen?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Hej på er

Någon som har några tips och råd kring hur jag kan kapa dessa 2 vp rör? De skall skarvas och flyttas men behöver kapa de så långt upp som möjligt och det är bara ynka 45mm spel där man kan föra in handen/verktyg

Bifogar 2 bilder
Öppna upp väggen lite mer, det blir ju inte mycket merarbete och inte är det svårt 😉

J Josth skrev:
Tajt med utrymme... Går det kanske att trycka upp en böjfjäder med hjälp av en lång pinne eller smalt rör och bocka rören 90° med handen?
Går dagens böjfjädrar in i äldre 15 rör från 70 talet?

Nej, OCH att bocka rör i det utrymmet är inte lätt. I värsta fall så sick upp handen och kapa med ett bågfilsblad samt skarva på med en slang som du drar i tråd INNAN du stänger igen.
Men enklast är att öppna väggen.

E elmont skrev:
Nej, OCH att bocka rör i det utrymmet är inte lätt. I värsta fall så sick upp handen och kapa med ett bågfilsblad samt skarva på med en slang som du drar i tråd INNAN du stänger igen.
Men enklast är att öppna väggen.
Öppna väggen hade varit smidigast absolut, men tanken är att bara göra en större dörröppning utan att behöva riva för mycket och tapetsera om etc.

Ska prova med ett bågfilsblad

Slå av med stämjärn? kanske öva på en annan bit först. Smälta av med lödkolv? Borra och fräsa i sidled

En Dremel med tillbehöret "böjlig axel" för trånga utrymmen och kapskiva för plast kanske fungerar? Men det kostar tyvärr en skaplig slant.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
J Josth skrev:
En Dremel med tillbehöret "böjlig axel" för trånga utrymmen och kapskiva för plast kanske fungerar? Men det kostar tyvärr en skaplig slant.
Har tillgång till dremel från jobbet, bara be till gudarna att vi har en kap 😅

Det är ju bara att göra en anvisning med en kniv, behöver bara vara på en del/sida av röret sedan är det bara att ta i tills det går av, plättlätt skulle jag säga..

Walle85
Ett multiverktyg med rätt blad kan gå, men då kommer du högst några centimeter upp skulle jag tro om det inte är ett mindre verktyg, men det kanske räcker?

TorpAnders TorpAnders skrev:
Det är ju bara att göra en anvisning med en kniv, behöver bara vara på en del/sida av röret sedan är det bara att ta i tills det går av, plättlätt skulle jag säga..
Det knepet lärde man sig i skolan, men eftersom det skall på en skarvmuff och ny slang som inte får gå längre ner så måste de kapas långt upp, då funkar inte de knepet ( har testat)

Ett bågfilsblad som vinklas och försöka såga av VP-röret.
Ska du sedan sätta en 90 graders böj?
Har du skaffat 90-graders rörböj som passar 1970-tals VP-rör?

A Arnodt skrev:
Ett bågfilsblad som vinklas och försöka såga av VP-röret.
Ska du sedan sätta en 90 graders böj?
Antingen det eller en vanlig skarvmuff o flexslang direkt, kör mer än gärna 90 gradaren om jag kan kapa högt nog

tommib
En 90graderdböj kommer bygga mindre än en skarv+slang.

Lite mer lateralt tänkande är att sätta en rotdosa på vardera sidan väggen (kan tas bort vid nästa renovering om du inte vill riva väggen nu). Annars håller jag med elmont, riv väggen. Allt trixande kommer kosta mer tid än att bara riva och återställa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.