Har ett äldre spabad (modell Jacuzzi J-315, från cirka 2005) som tidigare ägare låtit koppla in. Vid genomgång av badet blev jag lite fundersam till varför man tidigare kopplat in det som man gjort.

Har fotat kopplingsschemat samt en bild på kopplingsskåpet över hur man idag har haft det inkopplat.

För info så är kabeln man använt till inkopplingen av inkommande el till spabadet en EKK Light 5G2,5 (markerat i blått på bilden).

Ser ut som att tidigare ägaren valt att använda två faser – en brun som går via den inbyggda säkringen och sedan vidare, samt en egen som går direkt till värmaren (markerad grön på bilden). Även om kopplingsschemat säger annat så är väl detta klokt om man velat sprida ut belastningen, så inga konstigheter här?

Det jag reagerade på är att man använt den svarta fasen och kopplat ihop på samma punkt som nollan. Dock verkar man ha markerat denna kabel med blå tejp, så gissar att man då markerat att man använder även denna kabel som nolla? Är det rimligt att man har gjort så, och vad är vinningen? Att ha dubbel kabelarea på nollan?

Badet är bortkopplat i andra ändan, så går inte att utläsa där hur det faktiskt varit inkopplat.

Tack för era funderingar kring hur man gjort och varför!

• Elcentral med kablar, säkringar, kretskort och reläer. Märkta med olika färger. Installation inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsschema, varningstext, tekniska specifikationer, för spabadets styrpanel och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Eftersom badet vill ha enfas 230 V så har nog någon lagt dubbel nolla ja.

Om detta handlar om Sverige så är det troligen en okunnig person som dubblera denna neutralledare. Inkopplingen i matande ände bör ge svar. Matas badet med två faser, såsom det borde, då behövs ingen extra kraftig neutralledare.

...men då måste badet internt kunna hantera 400V, vilket inte är att ge sig håken på?

Det är sant, det är en liten risk. Badet har egentligen ingenting i Sverige att göra. Men jag undrar om badet öht går att använda enfasigt även om det är avsäkrat 20 A.

tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om detta handlar om Sverige så är det troligen en okunnig person som dubblera denna neutralledare. Inkopplingen i matande ände bör ge svar. Matas badet med två faser, såsom det borde, då behövs ingen extra kraftig neutralledare.
Kan ju vara två separata säkringar från samma fas. Jag håller dock med i princip, badet borde vara trefas.

Här är lite svar på frågorna:

Det handlar om Sverige och badet har varit inkopplat och fungerat i alla år. Även om jag förstår att det inte verkar anpassat för Sverige och våra regler och riktlinjer och just därför jag funderar på hur man egentligen har haft detta inkopplat.

Värmaren ska vara bytt en gång (inkommande kabeln som är längst ner).

När jag först tittade i skåpet så var kabeln längst till höger något bränd. Stiftet där satt lite löst så gissade på att det varit lite glappkontakt som skapat detta. Den kabeln är kortad och kontakten omgjord.

Inkopplingen av den matande kabeln är riven och avklippt, så kan inte säga hur det varit inkopplat tidigare tyvärr.

Redigerat:
Han har väl separerat bad och värmare till varsin 230/N för att till exempel kunna styra värmen från centralen eller liknande. Alternativt för att fördela lasten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.