Hej,

Jag är nyfiken på att få det klart för mig hur ungefär det här funkar. Vart runt och surfat på nätet men får inget klart svar, så hoppas någon här kan svara på min fråga (2).

Då jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta kan jag bara anta att:

1. Växelriktare som man använder till pv anläggningar ofta har inbyggda transformatorer(?). Är det då standard att serie eller parallell-koppla solpanelerna (område: villor/Brf främst), i åtanke att man vill omvandla spänningen till nätets och då måste veta spänning in?

Tänker att många seriekopplar för att inte få för hög ström, men då till frågan om själva kopplingen?

2. På trafons primära del (pv-anläggning), är den alltid d lindad? Samt är den sekundära delen y lindad för att man vill få ut neutral? (Chansar på att det skiljer sig, om man vill/vill inte/kan, men har vi någon standard?)

Läste något om att den del med högst spänning alltid är d-lindad o den med lägst spänning är y-lindad (ofta). Det kanske inte alls har med detta att göra? Men det förklarar isåfall seriekopplingens favör lite mer, typ eller?

Återigen, jag bara antar. Så om någon kan göra mig den äran att bli lite smartare, är jag tacksam.
 
Man kan säga att växelriktarna innehåller en transformator som alltså transformerar upp spänningen till den man vill ha, 400 V AC. Men i praktiken sköts detta med kraftelektronik. Du har ju "enfas" DC från solcellsmodulerna, och denna behöver omformas till trefas AC 400 V.

Här är en väldigt enkel bild. DC kommer in från vänster. Kraftkomponenterna styrs i tid så att man får ut trefasig fyrkantvåg till höger. Denna filtreras sedan så att den ligger nära AC-vågformen.

Trefas brolikriktare schema, sex dioder, strömflöden och spänningsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kan finnas en transformator med i kedjan, men den är i så fall till gör att ge galvanisk separation mellan DC och AC-sidan.

DC-spänningens nivå ger AC-spänningens nivå. Jag vet inte hur växelriktarna hanterar det, men det kan t.ex finnas DC/DC-omvandlare som ger önskad DC-spänning in till DC/AC-omvandlaren på bild.

Det är ju därför önskvärt att solcellsmodulerna är gruppvis seriekopplade för att ge en lagom DC-spänning in till växelriktaren. Men det kan finnas flera parallellkopplade sådana strängar för att få högre effekt.

Det finns alltså ingen trefasig transformator. Växelriktaren ger 3x 400 V ut, dvs man kan säga att den är "D-kopplad". Jag tror inte att växelriktare som är avsedda för matning parallellt med nätet matar nu en nolla. Den tas från nätet. Men växelriktare avsedda för Ö-drift gör det ju.
 
  • Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan säga att växelriktarna innehåller en transformator som alltså transformerar upp spänningen till den man vill ha, 400 V AC. Men i praktiken sköts detta med kraftelektronik. Du har ju "enfas" DC från solcellsmodulerna, och denna behöver omformas till trefas AC 400 V.

Här är en väldigt enkel bild. DC kommer in från vänster. Kraftkomponenterna styrs i tid så att man får ut trefasig fyrkantvåg till höger. Denna filtreras sedan så att den ligger nära AC-vågformen.

[bild]

Det kan finnas en transformator med i kedjan, men den är i så fall till gör att ge galvanisk separation mellan DC och AC-sidan.

DC-spänningens nivå ger AC-spänningens nivå. Jag vet inte hur växelriktarna hanterar det, men det kan t.ex finnas DC/DC-omvandlare som ger önskad DC-spänning in till DC/AC-omvandlaren på bild.

Det är ju därför önskvärt att solcellsmodulerna är gruppvis seriekopplade för att ge en lagom DC-spänning in till växelriktaren. Men det kan finnas flera parallellkopplade sådana strängar för att få högre effekt.

Det finns alltså ingen trefasig transformator. Växelriktaren ger 3x 400 V ut, dvs man kan säga att den är "D-kopplad". Jag tror inte att växelriktare som är avsedda för matning parallellt med nätet matar nu en nolla. Den tas från nätet. Men växelriktare avsedda för Ö-drift gör det ju.
Tack Bo!

Men om jag förstår detta rätt så säger du att det inte finns en trefasig transformator dc/ac ((trafos kan inte hantera dc bra, alltid får man klarsyn i något nytt)) i växelriktaren, för att en dc/dc omvandlare används högst troligen som en galvanisk isolator innan ac sidan och därmed är spänningen ändrad innan skapandet av flera faser? Fas skapandet som skedde enligt bilden du bifoga i stora drag.
Är detta hyfsat korrekt?


Kraftelektronik var ett ord jag sökte 👍

Det "förklarar" hur växelriktaren kan skapa potentialskillnad i realtid mellan pv-anläggningen och nätet så att man kan "pumpa" ut ström från anläggningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja det stämmer. Dock anses kraftelektronik inte utgöra en galvanisk isolering. En härdsmälta i den så kan de bli ledande. Jag vet inte hur alla tillverkare löser det (alla gör det inte utan kräver en JFB istället), men en transformator är enda lösning vad jag kan se. Om den placeras i något mellanled där man har högfrekvent spänning så kan transformatorn göras fysiskt liten o lätt.
 
  • Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.