Hej,

Jag funderar lite på var man bör sätta kontaktorer och reläer för styrning av en varmvattenberedare.

Varmvattenberedaren är idag inkopplad på 2-faser avsälrade med 10A i en diazedcentral. (Det är uppmärksamhet som en 3-fasgrupp med 1,5 kvadrat kabel, men L3 saknar säkringsbotten.) Tidigare var varmvattenberedaren inkopplad med en vridompkopplare där man kunde växla mellan 1-fas och 2-fas anslutning, så gruppen måste ha en nolla framdragen till tvättstugan i varje fall.

Nu vill jag kunna styra varmvattenberedaren och behöver därför koppla in relä och kontaktorer mellan säkringarna och beredaren.

Det sitter en idag normkapsling med ledig plats dikt an mot diazed-centralen.

Min fundering är följande: är det tillåtet och lämpligt för en elektriker att koppla om i centralen så att all styrning hamnar på de lediga platserna i normcentralen. Eller är det bättre med en IP65-kapsling i tvättstugan med styrningen närmre varmvattenberedaren? Vad är det i så fall för regler för var i tvättstugan en sådan kapsling får sitta? (Hade det varit tillåtet att få den monterad i utrymmet under varmvattenberedaren, eller måste den upp en viss höjd och monteras synligt på väggen?)

Montera allt i normcentral om plats finns.
Koppla det som en 3-Fas grupp även om VVB bara nyttjar 2 faser, 3x10A automatsäkring + kontaktor.

Är det inte tillåtet att gå från de gamla diazed säkringarna?

Jag tänker att det kanske är smidigast att ha styrningen i en egen kapsling, om jag vill komplettera den med olika givare i framtiden. Men är det tillåtet att sätta en kapsling i tvättstugan och finns det i så fall olika zoner att förhålla sig till?

Kör du på de gamla säkringarna. Koppla dessa mot kontaktorn och sedan till VV-beredaren.

Hur skall du styra kontaktorn? Tänk på att ha en knapp för forcerat VV också (jag gör detta i hemautomationen).

Är tanken att spara pengar i vinter? Hur stor volym har beredaren och hur många är ni i familjen? Se till att de långhåriga i familjen inte duschar hett i över 10 minuter flera ggr i veckan så slipper du kasta pengar på elektriker m.fl.

pacman42 pacman42 skrev:
Kör du på de gamla säkringarna. Koppla dessa mot kontaktorn och sedan till VV-beredaren.

Hur skall du styra kontaktorn? Tänk på att ha en knapp för forcerat VV också (jag gör detta i hemautomationen).
Initialt har jag tänkt att styra på elpris och undvika att vvb kör på peaktimmar, men se till att den har möjlighet att köra c:a 7 kWh per dygn om den vill. (Jag har tittat hur dess förbrukning sett ut sedan vi bytte vvb för några månader sen och konstaterat att vi verkar göra åt med 3-6 kWh per dag på varmvatten.)

När jag har tid att koppla mig mot solcellssystemet tänkte jag också försöka väga in prisskillnaden mellan egenanvändning av solel och att köpa när det är billigast spotpris. Och i så fall anpassa effekten efter mängder överproduktion för tillfället, men vill ju inte ha för många omslag av kontaktorn heller så kanske ta in väderprognos i det också och bara köra 3 kW om det är helklart.

Jag har tänkt att ha en treläges (I-0-II) brytare innan styrningen där läge I innebär forcerad 1 kW och styrning avstängd, 0 helt avstängd och II styrd. Så att det går att få varmvatten även om relä eller kontaktor går sönder.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är tanken att spara pengar i vinter? Hur stor volym har beredaren och hur många är ni i familjen? Se till att de långhåriga i familjen inte duschar hett i över 10 minuter flera ggr i veckan så slipper du kasta pengar på elektriker m.fl.
Njae. Det är rätt små besparingar det rör sig om. Jag räknade lite på det baserat på hur elpriset sett ut nu i sommar och då rör det sig om ett par kronor per dag som går att spara. Så bara gör delarna så är återbetalningstiden typ 3-4 år. Och med elektriker så är drt nog närmare 10 års återbetalning på det.

Får nog mer ses som ett hobbyprojekt där syftet är att lära mig mer om smart styrning och även hur jag läser ut data från min växelriktare. Jag kan också tänka mig att på sikt koppla in mig på HAN-porten på elmätaren när den är bytt och se om jag kan kapa effekttoppar. (Fast än så länge har inte mitt eläntsbolag effekttariff, så för tillfället är det inte något som ger något mervärde annat än att det är en intressant tillämpning.)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.