Såhär ser det ut vid centralfläkten. Hur ska denna tolkas?

Nere vid gamla fläkten sitter en trestegsbrytare som styr hastigheten på centralfläkten. Jag ska byta till en Alliance-fläkt och vill att fläkten ska gå på halvfart hela tiden. Sedan när man använder Alliancefläkten så ökar centralfläkten jäms med det.
Hur räknar jag ut vilken tråd som idag leder till maxläge?

Elektrikern beskrev det som väldigt simpelt. "Koppla in den svarta ledaren från den nya fläkten till den ledare som leder till högt-varv".. Han har semester nu och skulle ha kopplat in den om leveransen av fläkten kommit i tid..

Jag har försökt mätat men jag förstår fan inte hur det är kopplat. Det går alltså 5 ledare upp hit varav en jord och neutral

• Elmotoranslutningsschema för hög och låg hastighet, med överhettningsskydd, text på svenska och engelska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hagfart:
fas (nolla) till 1
nolla (fas) till 2 samt bygel till 4

Lågfart:
fas (nolla) till 2
nolla (fas) till 3
samt bygel mellan 1 & 4

Växling:
Flytta bygel mellan 2 & 1 samt flytta fas (nolla) mellan 1 & 3

Demmpa Demmpa skrev:
Hagfart:
fas (nolla) till 1
nolla (fas) till 2 samt bygel till 4

Lågfart:
fas (nolla) till 2
nolla (fas) till 3
samt bygel mellan 1 & 4

Växling:
Flytta bygel mellan 2 & 1 samt flytta fas (nolla) mellan 1 & 3
Jag vill att den ska gå att köra på halvfart hela tiden förutom när jag drar igång fläkten.
Som min elektriker förklarade skulle jag koppla ihop den svarta styrtråden mot den tråd som går till högfart. I det här fallet den blå ledaren.
Kommer det verkligen fungera? I och med brytaren skickar på halvfart hela tiden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.