I flera trådar står det att i en befintlig PEN-ledning är det inte nödvändigt med 10mm2. I vilket läge är det krav att PEN-ledaren ska ha 10mm? Endast vid nyinstallation/utbyggnad eller också vid uppgradering/byte av central/undercentral i befintlig anläggning? Vid de senare fallen finns vanligen befintlig kabel, t.ex nedgrävd treledare + jord mellan byggnader, med 6 eller 4mm2 ledararea.
 
Om det finns en bef. kabel som använts för samma ändamål som det är tänkt efter ex. ett centralbyte. Då finns inget krav på utbyte av kabeln, "bara" för att PEN inte är 10 kvmm. Givetvis förutsatt att kabeln var korekt från början. Och det kan finnas andra nledningar att byta ut kabeln.

Kravet på 10 kvmm är "modernt", typ 20 - 30 år sedan.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.