2 171 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
fäste skyddsjord
I kontrollsyfte tittade jag på några jordade uttag i huset. Upptäckte att skyddsjordtråden var väldigt svår att fästa ordentligt i ett par uttag. Finns inget riktigt skruvfäste utan den gröngula tråden sitter inklämd vid plåtbiten. som vid åtskruvning ska spärra uttaget mot den hårda plastringen, som går runt kopplingsdosans kant. Praktiskt taget omöjligt att få tråden ordentligt fastklämd där. Finns något knep att fästa skyddsjorden vid vissa uttag, som saknar anvisad infästning? Skruvfästena för fas och eller tändtrådar fungerar dock bra. Ska man borra ett hål i uttagets plåtstomme och fästa jordtråden med skruv, mutter och bricka? Själva plåtstommen har en inpräglad jordsymbol. Har aldrig träffat på ett sådant, jordat uttag tidigare.
Jag har svårt att tro på att det saknas anvisad anslutning. Har du någon bild?
Tyvärr saknar jag fotomöjligheter. Min gamla mobil går endast att telefonera med. På nätet hittade jag emellertid ett beslut hos elsäkerhetsverket om att stoppa en typ av jordat uttag, som inte klämde fast skyddsjordskabeln ordentligt mot uttagets plåtdelar: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/forsaljningsforbud/uttag_01010/ Tydligen något sådant jag träffat på i huset.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Byt till andra uttag.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Försäljningsförbudet gäller nog något annat. Jag har aldrig hört talas om ett uttag som saknar anslutningsklämma för jord (om det ör ett jordat uttag). Det måste vara någon sorts missförstånd. Du bör absolute inte försöka modifiera uttaget med egen jordanslutning. Byt hellre ut uttaget istället.
Uttaget har skyddsjordpinnar, som griper mot stickproppen och ser ut precis som vanliga, infällda, jordade uttag, Både detta och ytterligare ett, som jag hittat, var monterade med den gulgröna kabeln dåligt fastklämd med den lilla låsanordningen d v s "klorna", som griper bakom ringen runt dosans kant.. Kanske någon tidig Kinaprodukt? Alltnog - jag byter ut alla uttag av den här sorten! Jag har läst lite mer om dålig el-materiel som tenderar att "tappa tråden" inte bara vad gäller skyddsjord utan även fas och neutral. Misstänker att en del billiga uttag och strömbrytare har för tunn plåt i fästdonen och därför inte "kniper åt" tillräckligt efter några åtskruvningar.🙂H hempularen skrev:
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Jag har aldrig sett något uttag där det är tänkt att man skyddsjordar via metallramen eller klorna, men är ju ingen elektriker. Har dock pulat med väldigt mycket ändå genom åren. Hade varit intressant med bilder. Kan du inte låna en mobil som kan ta bilder? Låter väldigt udda med en mobil som inte kan ta de enklaste bilder men ändå klarar av moderna mobilnät. Vilken modell är det? Vill gärna lära mig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Det är nog inte tänkt att man ska göra det men ramen kan vara ihop med jord och dessutom ibland en jordsymbol på ramen närmast kontakten så visst kan man få för sig en del.......Har nog sett det mest på äldre grejer där fästet är större och mer synligt förvisso.
Och med den uttagskopplingen kan man befara det mesta, så kolla att den gulgröna verkligen är kopplad till jord i centralen.H Hans Åke Lindquist skrev:
Är det värt att hålla på rackla med något skrot när ett nytt uttag kostar 30-70kr? Känns som en ickefråga.H Hans Åke Lindquist skrev:I kontrollsyfte tittade jag på några jordade uttag i huset. Upptäckte att skyddsjordtråden var väldigt svår att fästa ordentligt i ett par uttag. Finns inget riktigt skruvfäste utan den gröngula tråden sitter inklämd vid plåtbiten. som vid åtskruvning ska spärra uttaget mot den hårda plastringen, som går runt kopplingsdosans kant. Praktiskt taget omöjligt att få tråden ordentligt fastklämd där. Finns något knep att fästa skyddsjorden vid vissa uttag, som saknar anvisad infästning? Skruvfästena för fas och eller tändtrådar fungerar dock bra. Ska man borra ett hål i uttagets plåtstomme och fästa jordtråden med skruv, mutter och bricka? Själva plåtstommen har en inpräglad jordsymbol. Har aldrig träffat på ett sådant, jordat uttag tidigare.
Klicka här för att svara