I kontrollsyfte tittade jag på några jordade uttag i huset. Upptäckte att skyddsjordtråden var väldigt svår att fästa ordentligt i ett par uttag. Finns inget riktigt skruvfäste utan den gröngula tråden sitter inklämd vid plåtbiten. som vid åtskruvning ska spärra uttaget mot den hårda plastringen, som går runt kopplingsdosans kant. Praktiskt taget omöjligt att få tråden ordentligt fastklämd där. Finns något knep att fästa skyddsjorden vid vissa uttag, som saknar anvisad infästning? Skruvfästena för fas och eller tändtrådar fungerar dock bra. Ska man borra ett hål i uttagets plåtstomme och fästa jordtråden med skruv, mutter och bricka? Själva plåtstommen har en inpräglad jordsymbol. Har aldrig träffat på ett sådant, jordat uttag tidigare.
 
Jag har svårt att tro på att det saknas anvisad anslutning. Har du någon bild?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att tro på att det saknas anvisad anslutning. Har du någon bild?
Tyvärr saknar jag fotomöjligheter. Min gamla mobil går endast att telefonera med. På nätet hittade jag emellertid ett beslut hos elsäkerhetsverket om att stoppa en typ av jordat uttag, som inte klämde fast skyddsjordskabeln ordentligt mot uttagets plåtdelar: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/forsaljningsforbud/uttag_01010/ Tydligen något sådant jag träffat på i huset.
 
Byt till andra uttag.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Försäljningsförbudet gäller nog något annat. Jag har aldrig hört talas om ett uttag som saknar anslutningsklämma för jord (om det ör ett jordat uttag). Det måste vara någon sorts missförstånd. Du bör absolute inte försöka modifiera uttaget med egen jordanslutning. Byt hellre ut uttaget istället.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Försäljningsförbudet gäller nog något annat. Jag har aldrig hört talas om ett uttag som saknar anslutningsklämma för jord (om det ör ett jordat uttag). Det måste vara någon sorts missförstånd. Du bör absolute inte försöka modifiera uttaget med egen jordanslutning. Byt hellre ut uttaget istället.
Uttaget har skyddsjordpinnar, som griper mot stickproppen och ser ut precis som vanliga, infällda, jordade uttag, Både detta och ytterligare ett, som jag hittat, var monterade med den gulgröna kabeln dåligt fastklämd med den lilla låsanordningen d v s "klorna", som griper bakom ringen runt dosans kant.. Kanske någon tidig Kinaprodukt? Alltnog - jag byter ut alla uttag av den här sorten! Jag har läst lite mer om dålig el-materiel som tenderar att "tappa tråden" inte bara vad gäller skyddsjord utan även fas och neutral. Misstänker att en del billiga uttag och strömbrytare har för tunn plåt i fästdonen och därför inte "kniper åt" tillräckligt efter några åtskruvningar.🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tommty
Du försöker alltså klämma fast en jordkabel till klorna som håller fast uttaget i dosan?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Jag har aldrig sett något uttag där det är tänkt att man skyddsjordar via metallramen eller klorna, men är ju ingen elektriker. Har dock pulat med väldigt mycket ändå genom åren. Hade varit intressant med bilder. Kan du inte låna en mobil som kan ta bilder? Låter väldigt udda med en mobil som inte kan ta de enklaste bilder men ändå klarar av moderna mobilnät. Vilken modell är det? Vill gärna lära mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är nog inte tänkt att man ska göra det men ramen kan vara ihop med jord och dessutom ibland en jordsymbol på ramen närmast kontakten så visst kan man få för sig en del.......Har nog sett det mest på äldre grejer där fästet är större och mer synligt förvisso.
 
Jag har haft några gamla uttag där skyddsjorden fästs i metallramen. Men då har det suttit en skruv där man ska fästa kabeln.
 
Det är inte så att nått geni har satt ett "jordat lock" på ojordade uttag som saknar jordanslutning och löst problemet med anslutningen på ett innovativt sätt ?
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Du försöker alltså klämma fast en jordkabel till klorna som håller fast uttaget i dosan?
De båda uttagen har skyddsjordskabeln fastklämd på det viset. Båda uttagen hade dålig "kläm" på den gröngula ledningen. Klart obra. Byter uttag nu.
 
Tommty
H Hans Åke Lindquist skrev:
De båda uttagen har skyddsjordskabeln fastklämd på det viset. Båda uttagen hade dålig "kläm" på den gröngula ledningen. Klart obra. Byter uttag nu.
Verkar som elektrikern har dålig kläm, borde byta denna istället.
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
De båda uttagen har skyddsjordskabeln fastklämd på det viset. Båda uttagen hade dålig "kläm" på den gröngula ledningen. Klart obra. Byter uttag nu.
Och med den uttagskopplingen kan man befara det mesta, så kolla att den gulgröna verkligen är kopplad till jord i centralen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A
H Hans Åke Lindquist skrev:
I kontrollsyfte tittade jag på några jordade uttag i huset. Upptäckte att skyddsjordtråden var väldigt svår att fästa ordentligt i ett par uttag. Finns inget riktigt skruvfäste utan den gröngula tråden sitter inklämd vid plåtbiten. som vid åtskruvning ska spärra uttaget mot den hårda plastringen, som går runt kopplingsdosans kant. Praktiskt taget omöjligt att få tråden ordentligt fastklämd där. Finns något knep att fästa skyddsjorden vid vissa uttag, som saknar anvisad infästning? Skruvfästena för fas och eller tändtrådar fungerar dock bra. Ska man borra ett hål i uttagets plåtstomme och fästa jordtråden med skruv, mutter och bricka? Själva plåtstommen har en inpräglad jordsymbol. Har aldrig träffat på ett sådant, jordat uttag tidigare.
Är det värt att hålla på rackla med något skrot när ett nytt uttag kostar 30-70kr? Känns som en ickefråga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.