J janerik12 skrev:
Jag letar efter någon LED-strålkastare med rörelsesensor som jag kan montera utomhus på framsidan av vårt hus.

Den behöver fylla två funktioner:

1. Avskräcka idioter som springer till huset på natten och bankar på dörren.
2. Ge oss lite bättre belysning på framsidan när det blir mörkt.

Jag funderar på någon variant av dessa:

[länk]

[länk]

Det jag är osäker på är följande:

- Hur många watt bör strålkastaren ha?
- Hur installerar jag lampan i husets elnät? Jag har ett vägguttag som sitter utvändigt. Kan jag sätta en väggkontakt på strålkastarens apparatkabel?

Tack i förhand :)
*
Här är ett förslag dock ej billigast men bra produkter från Steinel med svensk representant
https://khs.se/shop/stralkastare-xled-home-2-sensor/

Jag har två likande på mitt dubbelgarage som lyser upp stort område. De två vita armaturerna har en gemensam tändtråd så att båda tänds samtidigt om en aktiveras först. Jag köpte mina hos Clas Olsson men de säljer dem inte nu. Har fungerat bra i flera år. Denna produkt har skymningstelä och rörelsevakt. Lampa och rörelsevakt kan ställas var för sig i höjd- och sidled. Jag bor nära västerhavet där det blåser saltstänkt luft. Därför behövde jag stabil infästning utan stål som rostar.

Annat fabrikat du kan googla på är Brennenstuhl men de har nog bara svarta armaturer.
*
 
Redigerat:
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
J Jochi skrev:
*
Här är ett förslag dock ej billigast men bra produkter från Steinel med svensk representant
[länk]

Jag har två likande på mitt dubbelgarage som lyser upp stort område. De två vita armaturerna har en gemensam tändtråd så att båda tänds samtidigt om en aktiveras först. Jag köpte mina hos Clas Olsson men de säljer dem inte nu. Har fungerat bra i flera år.
Annat fabrikat du kan googla på är Brennenstuhl men de har nog bara svarta armaturer.
Har skymningsrelä.
*
Den Steinel verkar få bra omdöme och @Pear4Life kör en likadan :) Såg bara att någon klagade att ljuset var mer gult än vit men det spelar nog ingen större roll.
 
J janerik12 skrev:
Den Steinel verkar få bra omdöme och @Pear4Life kör en likadan :) Såg bara att någon klagade att ljuset var mer gult än vit men det spelar nog ingen större roll.
*
Steinel anger färgtemperaturen till 3000 K (se text i länken) vilket är lite vitare åt det blå hållet än glödljus som ligger något över 2000 K
Jag upplever ljuset som starkt månljus.
*
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Slår ett slag för Philips Hue Lily också. Haft mina i 4år nu och går klockrent.
 
J janerik12 skrev:
Jätte gärna 😊
Såg ditt svar nu 😞... Men jag ska ett foto ikväll.
 
  • Älska
janerik12
  • Laddar…
J
Pear4Life Pear4Life skrev:
Såg ditt svar nu 😞... Men jag ska ett foto ikväll.
Ingen fara :) Får hem Steinel imorgon så skall bara fixa en kabel och testa när det blir mörkt 😎
 
J janerik12 skrev:
Ingen fara :) Får hem Steinel imorgon så skall bara fixa en kabel och testa när det blir mörkt 😎
Fan... Då kanske jag ska skippa kortet... vill ju inte spoila 😉
 
  • Haha
janerik12
  • Laddar…
J
J janerik12 skrev:
Ingen fara :) Får hem Steinel imorgon så skall bara fixa en kabel och testa när det blir mörkt 😎
Den lyser upp bra. Inte så mycket jag trodde men det räcker. Nu skall den bara monteras :)

Tack igen alla ni som kommit med förslag och delat med vilket ljus ni använder 🙏
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.