Hej
Vi ska sprut isolera en gammal kall vind med 50 cm isolering. Då kommer en massa kopplings dosor hamna i isoleringen vilket inte känns bra. Svårt att komma åt vid ev ändring / felsökning och kanske t.o.m brandfarligt. Det är 6 st vp rör med el till bla kyl/frys, belysning i badrum osv...

Så vad tycker ni, ska vi flytta upp allt över den nya isoleringen och behålla allt på vinden, eller dra nya vp rör ner genom taket till bottenvåningen och kanske sätta en stor kopplings box på väggen där alla rör kan anslutas

• Vindsvåning med öppna kablar, elektrisk installation, verktyg, anteckningsblock, träbjälkar och isolering under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst, dosorna får inte gömmas, så det blir till att få upp all el ovanför isoleringen som blir. Finns ingen genväg.

Man måste ju också bygga en rejäl landgång över den nya isoleringen för att kunna ta sig fram till dosorna om man höjer upp dem. Jag skulle hellre dra ner alltihop om det finns en lämplig vägg där under.

M Micke5811 skrev:
Hej, Ja efter era svar så kommer jag dra ner det till undervåningen. Underlättar i framtiden också för det blir bökigt att komma åt dessa från den nya landgången. Har en innervägg på i bra läge.
Min fundering nu är vilken typ av dosa(or) jag ska sätta i innerväggen ? Jag har en dimmer för badrums belysningen som måste få plats också i någon typ av kopplings dosa ....

Om du har en takdosa för lampa, så är det vanligaste att man använder en sådan även som kopplingsdosa. OM du drar ned det till våningen under, så mået du ha separata dosor för de olika grupperna. jag antar att du har flera matande säkringar från centralen?

På bilden är det ett rör som går mot en takbox för en spot, som ser ut att sluta en bit från boxen. Det ser inte bra ut.

H hempularen skrev:
Om du har en takdosa för lampa, så är det vanligaste att man använder en sådan även som kopplingsdosa. OM du drar ned det till våningen under, så mået du ha separata dosor för de olika grupperna. jag antar att du har flera matande säkringar från centralen?

På bilden är det ett rör som går mot en takbox för en spot, som ser ut att sluta en bit från boxen. Det ser inte bra ut.
Jag hade bara lossnat på plåt burken för att se hur kopplingen var, så den går in i boxen på korrekt sätt.

Det är bara en matning upp till alla grejer, men nu är ju ett bra läge att dra om och fördela ut lasten lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.