3 133 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
35mm2 kabel till 16A?
Sida 1 av 2
Har en 2.5mm2 kabel som går ca 40m från centralen perfekt där jag vill ha ett spabad. idag är det endast lite belysning som belastar den kabeln. Går det att använda den kabeln till spabadet som går på 1 fas 16A?
Använde en kalkylator jag hitta på google. Den sa rekommenderad area på 16A och 40 meter skulle vara 35mm2?
Det kan väl inte stämma?
Hade varit skönt att inte behöva betala för att dra om 40m kabel för plånboken....och verkligen inte till en 35mm2, låter dyrt.
Använde en kalkylator jag hitta på google. Den sa rekommenderad area på 16A och 40 meter skulle vara 35mm2?
Det kan väl inte stämma?
Hade varit skönt att inte behöva betala för att dra om 40m kabel för plånboken....och verkligen inte till en 35mm2, låter dyrt.
Ett komplett svar behöver ta hänsyn till förimpedansen. 35mm2 ska dock inte behövas. Sannolikt hamnar man mellan 2.5-10mm2.
Beskriv hur ni bor alt hur långt ni har från transformatorstationen så kanske man kan anta lite för ett mer detaljerat svar.
Beskriv hur ni bor alt hur långt ni har från transformatorstationen så kanske man kan anta lite för ett mer detaljerat svar.
Var det n kalkylator som förutsatte 12? Då blir det mycket känsligare för spänningsfall.
Badet drar väl inte 16A kontinuerligt?
6 mm2 borde räcka mer än väl tycker jag.
2.5 mm2 ger ett spänningsfall på ~ 10 volt på 40 meter vid 16A så badet funkar nog med den kabel du har, men om säkringen löser vid problem det har jag noll koll på.
6 mm2 borde räcka mer än väl tycker jag.
2.5 mm2 ger ett spänningsfall på ~ 10 volt på 40 meter vid 16A så badet funkar nog med den kabel du har, men om säkringen löser vid problem det har jag noll koll på.
2,5mm måste ju funka? 40m är ju inte långt och måste ju vara inom längden kablar kan bli vid dragning inne i ett hus med? Är inte elektriker men om vi kollar på en 40m kabelvinda har vi följande info: ”Kabelvinda från Opal med en sladdlängd på 40 meter och 4-vägs grenuttag. Grenuttagen har en maxkapacitet på 1000W och är alla 230 V-uttag. Sladden har en maxkapacitet på 3000W och kan anslutas till ett 230V-uttag. H05RR-F, 3x1,5 mm². IP-klassad IP44.”
Så 1.5mm med Max belastning på 3000W en googling antyder att ett större spabad kan dra 2500W med värme och kompressor på max.
Så 1.5mm med Max belastning på 3000W en googling antyder att ett större spabad kan dra 2500W med värme och kompressor på max.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Bor på landet, kablarna går i luften och transformatorernaM merbanan skrev:
Vad behöver du veta? Bor på landet med kablarna i luften så svårt att veta vart närmsta transformatorn är.M merbanan skrev:
Men det finns en liten i luften som jag har sett vid en ledning som går till oss 620-650m ifrån oss.
Om man gissar på att TS bor på landsbygden, har 25 A huvudsäkringar etc. så säger Eldim att kabeln till spabadet måste vara minst 4 mm² för att klara utlösningsvillkoret med C 16A dvärgbrytare och max 4% spänningsfall. Men en elinstallatör behöver göra en komplett beräkning med faktiska indata.
Låter som du kan ha en rejält hög förimpedans. Fråga elnätsägaren vilka värden du har.T jonzon jonzon skrev:
Pumpen ligger på 1,3KW och värmaren på 2KW.T TypRätt skrev:2,5mm måste ju funka? 40m är ju inte långt och måste ju vara inom längden kablar kan bli vid dragning inne i ett hus med? Är inte elektriker men om vi kollar på en 40m kabelvinda har vi följande info: ”Kabelvinda från Opal med en sladdlängd på 40 meter och 4-vägs grenuttag. Grenuttagen har en maxkapacitet på 1000W och är alla 230 V-uttag. Sladden har en maxkapacitet på 3000W och kan anslutas till ett 230V-uttag. H05RR-F, 3x1,5 mm². IP-klassad IP44.”
Ja då låter det ju som 2,5mm ska funka. Men min erfarenhet med el är att det alltid finns ett om och ett men med...
Enklaste för att få ett korrekt svar är att skicka en fråga till din elnätsleverantör, "Vad har jag för förimpedans på adress xxx".
Posta infon här så kan någon säkert beräkna det snabbt. Beräkna utlösningsvillkor är en av de grundläggande sakerna man får i elutbildningen så det ska alla med auktorisation klara av.
Vad som inte är lämpligt dock är att med ursäkten "är inte elektriker men..." gissa sig fram till att det säkerligen nog förmodligen är ok.
Posta infon här så kan någon säkert beräkna det snabbt. Beräkna utlösningsvillkor är en av de grundläggande sakerna man får i elutbildningen så det ska alla med auktorisation klara av.
Vad som inte är lämpligt dock är att med ursäkten "är inte elektriker men..." gissa sig fram till att det säkerligen nog förmodligen är ok.
Har 16A huvudsäkring men kanske blir att säkra upp till 20A om det behövs med spabadet.J Josth skrev:
Steg 1 kan ju dock vara att kontrollera om det verkligen behövs 16A säkring till badet? Har sett spabad där man anger krav på inkoppling men där det inkluderar allsköns tillbehör eller extrautrustning. Med den pump och värmare som satt monterad (inte top-of-the-line-valet) så räckte det gott och väl med 10A. Fanns flera olika val av pump/bubblor/vattenjetsystem/belysning/värmare.
Pumpen och värmaren drar tillsammans 3,3 kW och det är grejer som kan vara påslagna under längre perioder. Troligen behöver det dras fram en 6 mm² kabel eftersom 4 mm² är sällsynt och förmodligen dyrare. Men den elinstallatör som anlitas för att koppla in badet måste naturligtvis också räkna på det när man vet förimpedansen eller har mätt upp densamma.
Ah, såg det nu. Man skriver för långsamtJ Josth skrev:Pumpen och värmaren drar tillsammans 3,3 kW och det är grejer som kan vara påslagna under längre perioder. Troligen behöver det dras fram en 6 mm² kabel eftersom 4 mm² är sällsynt och förmodligen dyrare. Men den elinstallatör som anlitas för att koppla in badet måste naturligtvis också räkna på det när man vet förimpedansen eller har mätt upp densamma.
Vet du om allt måste vara på en fas eller om det går att koppla som 2-fas? Då kanske man kan komma undan med en 2,5mm2 kabel men med fler trådar? Det bör ju vara en styrning och ett par kontaktorer/relä som styr värmare och pump så kanske är det byggt för att kunna fördelas?
Jag vet inte, men den kabeln som redan är framme har bara 1 tråd (3g alltså) och kan jag inte använda den så vet i fan om jag säljer spabadet istället. Vill inte veta vad en elektriker ska ha för dra fram 40m kabel...Tomtom79 skrev:
Ah, såg det nu. Man skriver för långsamt
Vet du om allt måste vara på en fas eller om det går att koppla som 2-fas? Då kanske man kan komma undan med en 2,5mm2 kabel men med fler trådar? Det bör ju vara en styrning och ett par kontaktorer/relä som styr värmare och pump så kanske är det byggt för att kunna fördelas?