25 721 läst ·
82 svar
26k läst
82 svar
Elrenovering hus från 1948 - fråga om vad som är rimligt och inte
Jag förstår fullt ut att dom vill riva ut det som vi ser, det ser rent för djävligt ut, och är inte fackmannamässig på något vis😖
Jag tror inte att det är en elektriker som utfört jobbet, dels pga utförandet och dels pga val av matr.
Jag tror inte att det är en elektriker som utfört jobbet, dels pga utförandet och dels pga val av matr.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det vi ser är nog ok elsäkerhetsmässigt, men det är fult som stryk...
Min syster drog om nästan all el i sitt hus från 1928, för ett par år sen i Nora.
Ny elcentral, nytt elskåp på utsidan vägg med ny kabel från vägen cirka 20m.
Dom behöll det som "nyast" och 99% var utanpåliggande.
Samt att alla uttag och brytare var Renova.
Efter rot landade det på cirka 76k.
Var 2 plans med källare cirka 150kvm + källare.
Tyckte först att det lät mkt, men sen insåg man hur mkt kablar och dosor som gjordes så lät det inte så illa.
Dessutom gjordes det när elfirman hade luckor i schemat.
Tyckte först att det lät mkt, men sen insåg man hur mkt kablar och dosor som gjordes så lät det inte så illa.
Tack för referens, dubbelt så stort hus plus källare talar ju lite för att den offert jag fick var hög. Som sagt jagar vidare för att få lite fler offerter men får nog lugna mig till efter semesterperioden svårt att få tag i ngn nuH Hellwiz skrev:Min syster drog om nästan all el i sitt hus från 1928, för ett par år sen i Nora.
H Hellwiz skrev:Min syster drog om nästan all el i sitt hus från 1928, för ett par år sen i Nora.
Känns som underpris idag,med installation av Svensk standard skulle bara elmaterial ligga på 75000kr i den storleken på hus,men Grattis det var oehört billigtOldelfato skrev:
Jag förstår att dom vill dra om allt då det som är gjort skriker hempul och ser ut som skit.. ursäkta språkvalet men svårt att förklara på nåt annat vis än klarspråk..
Du kommer se själv skillnaden i dragningar och hur man drar kabel för att det ska se genomtänkt och se vettigt ut.. Om du låter dra om elen och det kommer se för dumt ut att lämna det där som är gjort på senare tid av nån halvblind hempulare som helt glömt gå kursen i kabeldragning...
Och som flera är inne på så det betydligt billigare att ta risken själv och betala per timme efter man fått en en överenskommelse på vad tid och material kostar och uppskattad tid..
ska man prompt ha en fastpris offert så kommer dom bli rätt höga då risken för att det är mer tidsödande än det borde ligger på firman som absolut inte vill stå där och jobba gratis så man tar höjd för värsta tänkbara scenario i offerter på fastpris
Du kommer se själv skillnaden i dragningar och hur man drar kabel för att det ska se genomtänkt och se vettigt ut.. Om du låter dra om elen och det kommer se för dumt ut att lämna det där som är gjort på senare tid av nån halvblind hempulare som helt glömt gå kursen i kabeldragning...
Och som flera är inne på så det betydligt billigare att ta risken själv och betala per timme efter man fått en en överenskommelse på vad tid och material kostar och uppskattad tid..
ska man prompt ha en fastpris offert så kommer dom bli rätt höga då risken för att det är mer tidsödande än det borde ligger på firman som absolut inte vill stå där och jobba gratis så man tar höjd för värsta tänkbara scenario i offerter på fastpris
Fast har hänt mycket med priserna på ”ett par år” så det säger inte så mycket tyvärr.Oldelfato skrev:
Klicka här för att svara