4 591 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Ska skruven vara ovanför kabeln
Klamra varje kabel för sig, det är bättre när det är så olika dimensioner.
Om det är en befintlig serviskabel så är det ok med 6 kvmm PEN men vid nyinstallation ska det vara minst 10 kvmm.
Även själva klamringen av kablarna kräver auktorisation men du kanske kan göra en deal med elektrikern om hen inte vill krypa runt där nere onödigt mycket
Edit: Ah, just det. Du skulle ha en ny central där nere. Ja, läs själv vad du skriver. En ny central i krypgrunden, är det en ny installation tro?
Egentligen så ska det bytas men det blir nog upp till elektrikern hur trogen hen vill vara bestämmelserna.
Om det är en befintlig serviskabel så är det ok med 6 kvmm PEN men vid nyinstallation ska det vara minst 10 kvmm.
Även själva klamringen av kablarna kräver auktorisation men du kanske kan göra en deal med elektrikern om hen inte vill krypa runt där nere onödigt mycket
Edit: Ah, just det. Du skulle ha en ny central där nere. Ja, läs själv vad du skriver. En ny central i krypgrunden, är det en ny installation tro?
Ja, i ditt fall hade jag gjort som du även där. Sen kan jag ju tänka mig att du går ner i krypgrunden ibland med en kall öl, sätter dig på en stol/pall och bara njuter av din kanalisation och det fint förankrade kablarna. Sen ropar väl frugan efter några timmar och undrar var du tog vägen...tommib skrev:
Eh.... Just de installationerna vill du nog inte se. Ska ta tag i dem vilket år som helst nu....J Johan456 skrev:
Jag försvarar mig med att det bara är jag som är där nere (och barnen ibland när de ska hjälpa till, men de är ju så korta ändå).
Men då låter det som att du ändå har trä under, hela vägen.D Derbyboy skrev:
Går det inte att köra med skruvklammer mitt i trossbottensbrädan?
Annars finns det givetvis några andra bra lösningar, själv klamrar jag ganska gärna VP-rör med cc60 i ett sånt här fall, och matar fram kablarna däri. Och då kan man kanske köra med ett 25mm rör och mata in 2-3st vita installationskablar i det.
En fördel här är att man får ett ytterligare lager gnagarskydd.
Det går att använda kabelskydd i plåt (sånt där u-format), då erhåller man ett fantastiskt bra gnagarskydd och gott skydd mot annan yttre mekanisk påverkan.
Sen går det ju även bra att klämma dit kabelrännor, olika profiler, fartygsränna osv, eller en vanlig bräda, typ 22x95, 22x120 ...
Ger ej utökat gnagarskydd.
Till sist, den där kabeln till huvudledning måste det funderar ett varv till på.
Är det en nydragning (inte ersättning av en befintlig ledning på samma plats) så ska det vara 4g10 eller 5g6 enligt reglerna.
Det finns kanske något i gråzonen att tillämpa, det kan jag inte säga med tillgänglig information.
Men valet av 4g10 eller 5g6 går inte heller att avgöra med befintlig info. Det enda säkra kabelvalet är 5g10.
Info som främst saknas är ifall det finns PEN-ledare (4-ledarsystem) "bakom" den nya kabeln.
Jag drog upp en ”ränna” av 21x120 fasadbräda. Har spikat kabel hela dagen, känner mig ganska nöjd med dragningen.
På elritningen från 1974 står det att huvudmatningen är en EKKJ 3x6+6.
Enligt elektrikern är det inga problem att installera en ”ny” central på den kabeln. Jag behåller befintlig central i uthus och boningsdelen.
På elritningen från 1974 står det att huvudmatningen är en EKKJ 3x6+6.
Enligt elektrikern är det inga problem att installera en ”ny” central på den kabeln. Jag behåller befintlig central i uthus och boningsdelen.
Hur löste du det? Hade liknande dilemma själv. Valde att klamra styva Vp rörD Derbyboy skrev:Ytterligare en fråga....
Jag ska dra 4-5 kablar i olika dimensioner utmed ett trossbotten. Diemensioner varierar mellan 3g1,5 och 4g6
Jag kan bara fästa kabeln var 60 cm, dvs i en regel, däremellan ligger det typ trossbotten i form av plank (som ej är fastsatt utan de ligger löst).
Hur klamrar jag detta på bästa sätt?
Klicka här för att svara

