tommib
J Johan456 skrev:
helt klart bättre i en krypgrund! Jag röstar på ditt förslag!
Njaeh.... Alltså.... Jag själv har ju ratat den lösningen i min krypgrund för att jag inte vill ha trä där nere men då är min grund helt i betong. I TS fall där det ändå är massa trä så är det inte samma grej.

:)
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
För övrigt så är 4G6 lite udda. Är det till en motor av något slag? Eftersom det är nyinstallation så är det inte ok med PEN < 10 kvmm.
En ny central i krypgrunden är väl inte en nyinstallation? Huvudmatningen kommer från uthuset som i sin tur går till stolpen.
 
tommib
Klamra varje kabel för sig, det är bättre när det är så olika dimensioner.

Om det är en befintlig serviskabel så är det ok med 6 kvmm PEN men vid nyinstallation ska det vara minst 10 kvmm.

Även själva klamringen av kablarna kräver auktorisation men du kanske kan göra en deal med elektrikern om hen inte vill krypa runt där nere onödigt mycket

Edit: Ah, just det. Du skulle ha en ny central där nere. Ja, läs själv vad du skriver. En ny central i krypgrunden, är det en ny installation tro? :) Egentligen så ska det bytas men det blir nog upp till elektrikern hur trogen hen vill vara bestämmelserna.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Njaeh.... Alltså.... Jag själv har ju ratat den lösningen i min krypgrund för att jag inte vill ha trä där nere men då är min grund helt i betong. I TS fall där det ändå är massa trä så är det inte samma grej.

:)

Precis!

Jag drömmer om en krypgrund helt i betong....:)
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Njaeh.... Alltså.... Jag själv har ju ratat den lösningen i min krypgrund för att jag inte vill ha trä där nere men då är min grund helt i betong. I TS fall där det ändå är massa trä så är det inte samma grej.

:)
Ja, i ditt fall hade jag gjort som du även där. Sen kan jag ju tänka mig att du går ner i krypgrunden ibland med en kall öl, sätter dig på en stol/pall och bara njuter av din kanalisation och det fint förankrade kablarna. Sen ropar väl frugan efter några timmar och undrar var du tog vägen...
 
  • Haha
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Hemma hos mig spände jag och elektrikern bärwire i källaren för elledningarna. Fästena sitter med kemankare i grundmuren.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Även själva klamringen av kablarna kräver auktorisation men du kanske kan göra en deal med elektrikern om hen inte vill krypa runt där nere onödigt mycket
Han va ganska nöjd att jag tog på mig klamringen. Takhöjden är 120cm :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib
J Johan456 skrev:
Ja, i ditt fall hade jag gjort som du även där. Sen kan jag ju tänka mig att du går ner i krypgrunden ibland med en kall öl, sätter dig på en stol/pall och bara njuter av din kanalisation och det fint förankrade kablarna. Sen ropar väl frugan efter några timmar och undrar var du tog vägen...
Eh.... Just de installationerna vill du nog inte se. Ska ta tag i dem vilket år som helst nu....
Jag försvarar mig med att det bara är jag som är där nere (och barnen ibland när de ska hjälpa till, men de är ju så korta ändå).
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Jag kan bara fästa kabeln var 60 cm, dvs i en regel, däremellan ligger det typ trossbotten i form av plank (som ej är fastsatt utan de ligger löst).
Men då låter det som att du ändå har trä under, hela vägen.
Går det inte att köra med skruvklammer mitt i trossbottensbrädan?

Annars finns det givetvis några andra bra lösningar, själv klamrar jag ganska gärna VP-rör med cc60 i ett sånt här fall, och matar fram kablarna däri. Och då kan man kanske köra med ett 25mm rör och mata in 2-3st vita installationskablar i det.
En fördel här är att man får ett ytterligare lager gnagarskydd.
Det går att använda kabelskydd i plåt (sånt där u-format), då erhåller man ett fantastiskt bra gnagarskydd och gott skydd mot annan yttre mekanisk påverkan.

Sen går det ju även bra att klämma dit kabelrännor, olika profiler, fartygsränna osv, eller en vanlig bräda, typ 22x95, 22x120 ...
Ger ej utökat gnagarskydd.


Till sist, den där kabeln till huvudledning måste det funderar ett varv till på.
Är det en nydragning (inte ersättning av en befintlig ledning på samma plats) så ska det vara 4g10 eller 5g6 enligt reglerna.
Det finns kanske något i gråzonen att tillämpa, det kan jag inte säga med tillgänglig information.

Men valet av 4g10 eller 5g6 går inte heller att avgöra med befintlig info. Det enda säkra kabelvalet är 5g10.

Info som främst saknas är ifall det finns PEN-ledare (4-ledarsystem) "bakom" den nya kabeln.
 
D
Jag drog upp en ”ränna” av 21x120 fasadbräda. Har spikat kabel hela dagen, känner mig ganska nöjd med dragningen.

På elritningen från 1974 står det att huvudmatningen är en EKKJ 3x6+6.

Enligt elektrikern är det inga problem att installera en ”ny” central på den kabeln. Jag behåller befintlig central i uthus och boningsdelen.
 
D
Dammtäckt källare under renovering med exponerade bjälkar och kablar längs golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det dammar som fan. Fint betyg efter sanering och dränering.

Btw Jag är inte nöjd med böjen vid lysknappen men det var min första någonsin och jag lär mig......
 
D Derbyboy skrev:
Ytterligare en fråga....

Jag ska dra 4-5 kablar i olika dimensioner utmed ett trossbotten. Diemensioner varierar mellan 3g1,5 och 4g6

Jag kan bara fästa kabeln var 60 cm, dvs i en regel, däremellan ligger det typ trossbotten i form av plank (som ej är fastsatt utan de ligger löst).

Hur klamrar jag detta på bästa sätt?
Hur löste du det? Hade liknande dilemma själv. Valde att klamra styva Vp rör
 
D
Jag spikade upp en plank som jag trog kablarna på
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.