Hej,
Jag har en takfläkt med belysning. Från takfläktens styrenhet går det fas och nolla till den inbyggda LED-drivern. Man slår på/av denna med hjälp av takfläktens fjärrkontroll.
Jag skulle vilja få till så att belysningen alltid går att slå på/av via väggbrytare och via Plejd-appen.
Det ska dessutom gå att använda belysningsknappen (se foto) på takfläktens fjärrkontroll (när takfläktens styrenhet är på).
Dessutom vill jag kunna stänga av hela takfläktens styrenhet via Plejd-appen.
Jag bifogar en bild på hur det kanske, möjligen, eventuellt (troligtvis inte) skulle kunna fungera med REL-02 ?
Min tanke är då att både S1 och S2 ska styra utgång L2. Kan jag ställa in det i Plejd? Dessutom vill jag ju ha det växlande vid en "händelse" från fläktens styrenhet, oavsett om det är knapptryck/spänning på eller av (samma knapp på fjärrkontrollen) till S2.
T.ex: Lampan är av. Det finns spänning fram på S2. Senast fjärrkontrollenens lampknapp användes slog jag på lampan, därför försvinner spänningen när jag nu trycker på knappen. S2 blir spänningslös och lampan ska då tändas eftersom den var släckt.
Alltså, så fort det sker en förändring på S1 eller S2 så ska lampans nuvarande läge ändras.
Ursäkta för rörig text, hoppas det framgick vad jag vill åstadkomma.
Måste väggbrytaren vara återfjädrande?
Om det inte går att lösa enligt skiss, hur får jag enklast till detta?
Jag har en takfläkt med belysning. Från takfläktens styrenhet går det fas och nolla till den inbyggda LED-drivern. Man slår på/av denna med hjälp av takfläktens fjärrkontroll.
Jag skulle vilja få till så att belysningen alltid går att slå på/av via väggbrytare och via Plejd-appen.
Det ska dessutom gå att använda belysningsknappen (se foto) på takfläktens fjärrkontroll (när takfläktens styrenhet är på).
Jag bifogar en bild på hur det kanske, möjligen, eventuellt (troligtvis inte) skulle kunna fungera med REL-02 ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är då att både S1 och S2 ska styra utgång L2. Kan jag ställa in det i Plejd? Dessutom vill jag ju ha det växlande vid en "händelse" från fläktens styrenhet, oavsett om det är knapptryck/spänning på eller av (samma knapp på fjärrkontrollen) till S2.
T.ex: Lampan är av. Det finns spänning fram på S2. Senast fjärrkontrollenens lampknapp användes slog jag på lampan, därför försvinner spänningen när jag nu trycker på knappen. S2 blir spänningslös och lampan ska då tändas eftersom den var släckt.
Alltså, så fort det sker en förändring på S1 eller S2 så ska lampans nuvarande läge ändras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hittade din post när jag letade svar på samma fråga som du ställt. Hur löste du det? Har en fläkt med 4 små lampor, en stor lampa och fläkt med 3 hastigheter. Som jag skulle vilja styra med Plejd återfjädrande väggbrytare samt via appen. 👌🙏🤩😄V viriol skrev:Hej,
[bild]
[bild]
Nu vet jag inte hur din fläkt + styrning ser ut, men jag fick "typ" till det jag önskade med ovan koppling.M MagofSweden skrev:
Jag valde ju att lägga fläktens transformator på utgång L1 och det finns en nedsida med mitt "projekt":
Om vi ponerar att det ligger spänning ut på fläktens transformatorutgång/tändtråd mot lampan/S2 (man kan styra lampan med fläktens fjärrkontroll), men lampan är avstängd (jag kanske har stängt av via väggbrytaren eller Plejd-appen). Om jag då väljer att stänga av hela fläktens transformator via Plejd så försvinner ju spänningen från denna tändtråd (mot S2) = en förändring som gör att Plejd tänder lampan.
Detta kan man ju gå runt genom att ställa S2 som Flankstyrd, men då med nedsidan att man kan behöva trycka på fjärrkontrollens lampknapp två gånger för att få igång lampan, av ovan nämnda anledning.
Dessutom har min fläkts transformator en dålig "funktion" och det är att den alltid tänder (slår på spänning på tändtråden mot) lampan när transformatorn slås på. Detta även om denna spänning varit avslagen när transformatorn stängdes av. Alltså ingen minnesfunktion, utan alltid ljus på när fläktstyrningen sätts på.
Så samanfattningsvis fungerar allt som jag tänkt med App/Väggbrytare/Fjärkontroll. Det är först när jag stänger av hela fläktstyrningen som det inte är 100%-igt, men det kan jag leva med. Jag använder ändå Fjärkontrollen så fort jag vill ha fläkt, just med tanke på att jag styr de tre hastigheterna via den.
Liknande trådar
-
Problem med dubbla låscylindrar altandörr
Fönster & Dörrar -
Ventilation av luftspalt mellan dubbla ytterväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Avlopp under handfat för dubbla tvättmaskiner
Badrum -
Ventilation av luftspalt mellan dubbla ytterväggar
Ventilation -
Purus med flexring eller Jafo med dubbla ringar?
Vatten & Avlopp