Jag vänder mig direkt till el killar, för info, jag har viss el kunskaper men skulle vilja testa , experimentera med egen elcentral på ett test bord.
plockade ihop följande på elbutik.se https://www.elbutik.se/cart.html
kom gärna med förslag samt komplettering eller annat. alla förslag är välkomna.

tacksam på förhand.

Det syns inget i din länkade korg.

Vad är det för typ av experiment du ska göra?

F fredrik.johansson skrev:
Det syns inget i din länkade korg.

Vad är det för typ av experiment du ska göra?
Tack för frågan, koppla några uttag, lampor ( trappkoppling) experimentera olika alternativa kopplingar.
https://www.elbutik.se/cart.html

Du måste ge oss ditt användarnamn och lösenord om vi ska kunna se vad du har i kundkorgen.

ullberg
Du kan inte länka till varukorgen på det där sättet, den som klickar får upp vad som ligger i dennes varukorg hos elbutik (i mitt fall ingenting), inte vad du lagt i din…

föreslår en skärmdump - men utan att sett den tror jag ändå det blir svårt att ha en åsikt om rimligheten baserat på en så bred skrivning av behoven

useless useless skrev:
Du måste ge oss ditt användarnamn och lösenord om vi ska kunna se vad du har i kundkorgen.
va konstig, funkar kanske med bild

• Skärmdump av en online shoppingkorg med olika elektriska komponenter, antal och priser listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du utföra för experiment som kräver 16 A säkringar?

Och vem tror du tror på dig när du säger att du ska experimentera på ett testbord, skriv i stället att du tänker installera så kanske du får någon som hjälper dig.

• Gilla
  • Haha
remrag och 4 till
  • Laddar…
Kör 24vac när du labbar så slipper du åka på onödiga kyssar ;)
Dock kan 24vac smälla bra även vid kortis dock.

useless useless skrev:
Vad ska du utföra för experiment som kräver 16 A säkringar?
R Robin Lindberg skrev:
Kör 24vac när du labbar så slipper du åka på onödiga kyssar ;)
Dock kan 24vac smälla bra även vid kortis dock.
Är medveten om 24vac,
Det skulle vara mer konstruktiv om man utgick ifrån listan ovan som ev. kan bli mitt stora projekt framöver.

tommib
Häller med elmont här, berätta bara vad du ska göra istället. Det finns ingen anledning att göra några "experiment" med det du visar. Det kan i stort sett kopplas på ett sätt om man bortser från att vissa säkringar kan ligga före JFB, detta kan du enkelt rita upp på papper och analysera. Finns ingen anledning att bränna massa pengar på fysiska komponenter. Det enda som kanske behöver övas är skalning av RK6 och eftersom du i huvudsak ska använda skenor och överkopplingsbygel så behöver du inte öva det heller.

Du saknar ändskydd och skydd för oanvända gafflar.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Elbutik verkar ha leveransproblem från Hager. Någon som vet vad som pågår?

tommib tommib skrev:
Häller med elmont här, berätta bara vad du ska göra istället. Det finns ingen anledning att göra några "experiment" med det du visar. Det kan i stort sett kopplas på ett sätt om man bortser från att vissa säkringar kan ligga före JFB, detta kan du enkelt rita upp på papper och analysera. Finns ingen anledning att bränna massa pengar på fysiska komponenter. Det enda som kanske behöver övas är skalning av RK6 och eftersom du i huvudsak ska använda skenor och överkopplingsbygel så behöver du inte öva det heller.

Du saknar ändskydd och skydd för oanvända gafflar.
Motfrågor pga av olika antaganden = inte konstruktiv direkt ;) Som nämndes ovan, artiklar ovan är bra grund till ett större projekt. Teori och praktik är inte det samma som alla vet.

S stranger skrev:
plockade ihop följande på elbutik.se [länk]
Du har plockat ihop en normcentral med allt som behövs. Kanske vill du ha två fasskenor?
Det är ungefär allt som går att säga.
Det är ingenting som är lämpligt att experimentera med, alltså anslutet till 400 V 3N~.
Kanske bättre att du ställer frågor kring det du är osäker på.

Är det en skoluppgift? Kolla i din lärobok i så fall.

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.