Hej. Idag har jag ett uttag för taklampa i vardagsrummet men skulle vilja flytta det och lägga till ytterligare ett. Det finns två "knappar" på brytaren på väggen så jag gissar att det nog finns iaf förberett alternativt avkapat för en lampa till. Först, hur tar jag reda på det och om det nu inte finns hur gör man det bäst? Jag kan ha utanpåliggande sladd (gömma i list etc) då jag inte vill rva upp tak mm.

Har du jordade uttag?
Om inte så är det troligt ett kronuttag du ar i taket, det är tänkt för en armatur med krontändning (två grupper), men uttaget går att byta ut till ett med två uttagsbrunnar.

Demmpa Demmpa skrev:
Har du jordade uttag?
Om inte så är det troligt ett kronuttag du ar i taket, det är tänkt för en armatur med krontändning (två grupper), men uttaget går att byta ut till ett med två uttagsbrunnar.
Det är både och här. Tror dock detta plan är jordat och ev bara källaren ojordat på sina ställen.
Hmm menar du att det är draget fram till takuttaget och därefter hade det isf gått att dra vidare med två? Eller? Hur tar jag reda på detta?

E Emmsa1 skrev:
Det är både och här. Tror dock detta plan är jordat och ev bara källaren ojordat på sina ställen.
Hmm menar du att det är draget fram till takuttaget och därefter hade det isf gått att dra vidare med två? Eller? Hur tar jag reda på detta?
Googlade. Det är ojordat kronuttag där.

BirgitS
Det får inte vara både jordade och ojordade uttag i samma rum utom att det just vid köksskåpen får vara jordade uttag fast resten av rummet har ojordade under vissa förutsättningar. Finns det något jordat uttag i rummet?

E Emmsa1 skrev:
Googlade. Det är ojordat kronuttag där.
Om du har ett kronuttag i taket, och en brytare med två knappar. Då har du troligen två tändtrådar i uttaget. Man kunde alltså tända olika lampor i armaturen med de två knapparna, den tidens dimmer.

Men det bör gå att dra vidare från det takuttaget till en ny lampa. Enkelt med utanpåliggande kabel. Snyggare om man kan fälla in ett elrör i taket. Det är då ett avsevärt större jobb.

Sedan har man "problemet" med jordningen. Har du andra jordade uttag i rummet, så får man inte ha något ojordat i det rummet. Kan behöva kompletteras med en extra ledare till takuttaget.

BirgitS BirgitS skrev:
Det får inte vara både jordade och ojordade uttag i samma rum utom att det just vid köksskåpen får vara jordade uttag fast resten av rummet har ojordade under vissa förutsättningar. Finns det något jordat uttag i rummet?
Nä jag vet. Bör eg dra om elen men kommer inte ske än på ett tag.
Det finns bara detta lamputtag i det rummet.

H hempularen skrev:
Om du har ett kronuttag i taket, och en brytare med två knappar. Då har du troligen två tändtrådar i uttaget. Man kunde alltså tända olika lampor i armaturen med de två knapparna, den tidens dimmer.

Men det bör gå att dra vidare från det takuttaget till en ny lampa. Enkelt med utanpåliggande kabel. Snyggare om man kan fälla in ett elrör i taket. Det är då ett avsevärt större jobb.

Sedan har man "problemet" med jordningen. Har du andra jordade uttag i rummet, så får man inte ha något ojordat i det rummet. Kan behöva kompletteras med en extra ledare till takuttaget.
ok. Tack. Det finns enbart detta lamputtag i det rummet. Men då bör man kunna dra ett till och förlänga det "befintliga" så att säga. Detta sitter idag mitt i rummet men vill ha en lampa över soffa och en annan över matbord i varsen del av rummet.

BirgitS
E Emmsa1 skrev:
Nä jag vet. Bör eg dra om elen men kommer inte ske än på ett tag.
Det finns bara detta lamputtag i det rummet.
Men det finns väl vägguttag?
Regeln gäller alla sorters uttag.

Men köp dubbelisolerade taklampor för säkerhets skull om det är blandat i rummet och du inte tänker åtgärda det.

• Gilla
Emmsa1
  • Laddar…
Enklast skulle väl varit att byta till ett lamputtag med dubbla uttag, men dels behöver då en auktoriserad elfirma göra jobbet , dels finns inte dessa uttag att köpa längre, inte med krok iaf.

Men lampsladdar får man koppla själv om man förstår vad man gör.
Tex som nedan. En lampsladd går till befintlig lampa. Från det oanvända stiftet i kronuttaget tar man tändtråd till en lampsladd till som tex avslutas med en lamputtagspropp (eller ansluts direkt i andra lampan).
Barnslig teckning av person som gör en handstående, med texten "Tak" vilket tyder på att hänga från tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att det skulle vara ojordat i källaren och jordat på våningsplanet tror jag inte riktigt på. Vanligast är att folk inte har koll. Näst vanligast att det sitter "fel uttag" någon stans och sen tror man att alla andra är lika.

Källare har ofta betonggolv, kanske tvättstuga med vatten och då jordade uttag i dessa utrymmen. En del av källaren kanske har uppreglat trägolv och ojordade uttag. Det är okay.

Kök med diskbänk (i metall) och elspis har jordade uttag i närheten av ledande dessa prylar. Det är även vanligt med ojordat uttag vid matbordet. Det var okay förr och gamla standarder är forfarande okay, men inte vid nyinstallation.

Rum utan elektriskt ledande föremål har oftast ojordade uttag, vilket är det vanligaste (utom vid nyinstallation).

D
blackarrow blackarrow skrev:
Enklast skulle väl varit att byta till ett lamputtag med dubbla uttag, men dels behöver då en auktoriserad elfirma göra jobbet , dels finns inte dessa uttag att köpa längre, inte med krok iaf.

Men lampsladdar får man koppla själv om man förstår vad man gör.
Tex som nedan. En lampsladd går till befintlig lampa. Från det oanvända stiftet i kronuttaget tar man tändtråd till en lampsladd till som tex avslutas med en lamputtagspropp (eller ansluts direkt i andra lampan).
[bild]

Att det skulle vara ojordat i källaren och jordat på våningsplanet tror jag inte riktigt på. Vanligast är att folk inte har koll. Näst vanligast att det sitter "fel uttag" någon stans och sen tror man att alla andra är lika.

Källare har ofta betonggolv, kanske tvättstuga med vatten och då jordade uttag i dessa utrymmen. En del av källaren kanske har uppreglat trägolv och ojordade uttag. Det är okay.

Kök med diskbänk (i metall) och elspis har jordade uttag i närheten av ledande dessa prylar. Det är även vanligt med ojordat uttag vid matbordet. Det var okay förr och gamla standarder är forfarande okay, men inte vid nyinstallation.

Rum utan elektriskt ledande föremål har oftast ojordade uttag, vilket är det vanligaste (utom vid nyinstallation).
Det var ett bra förslag och det behövs ingen särskild behörighet för att byta till ett sådant som visas här (man måste välja 2-vägs för att se det).

https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamputtag

BirgitS BirgitS skrev:
Men det finns väl vägguttag?
Regeln gäller alla sorters uttag.

Men köp dubbelisolerade taklampor för säkerhets skull om det är blandat i rummet och du inte tänker åtgärda det.

Ja det finns och det ser ut att va jordade. Huset är gammal men ytterst väl skött och allt här är utfört av fackman. Vardagsrummet är renoverat av förra ägaren under 90 talet. Jag vet enligt besiktningsprotokoll att det finns både jordat och ojordat och jag vet att man bör åtgärda det. Men budgeten rymmer inte att dra om all el på ett tag till.

BirgitS
Det är inte fackmässigt att blanda jordade och ojordade uttag utan det har alltid varit förbjudet förutom de undantag som jag skrev om tidigare. Det är ju inte all el som ska dras för att jorda några takuttag. Men första steget är kanske att ta reda på om vägguttagen verkligen är jordade eller om någon bara har velat spara pengar och satt dit jordade uttag fast det inte finns någon jord dragen till uttaget.

Men som sagt satsa på dubbelisolerade lampor för att undvika elsäkerhetsriskerna.

Jordfelsbrytare är bra om du inte har det, det tar ju inte bort alla faror med anläggningen men några i alla fall.

BirgitS BirgitS skrev:
Bara ett förtydligande, som ev. Kan skapa förvirring i ditt inlägg.
Köksskåpen har inget med om det behöver vara jordade uttag eller ej.
Köket där man lagar mat är väll det som avses förmodar jag.
Jag slipper ej jordade uttag vid vattenkranen bara för att det inte råkar sitta ett köksskåp här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.