Ytterligare en fråga....
Jag ska dra 4-5 kablar i olika dimensioner utmed ett trossbotten. Diemensioner varierar mellan 3g1,5 och 4g6
Jag kan bara fästa kabeln var 60 cm, dvs i en regel, däremellan ligger det typ trossbotten i form av plank (som ej är fastsatt utan de ligger löst).
Hur klamrar jag detta på bästa sätt?
Jag ska dra 4-5 kablar i olika dimensioner utmed ett trossbotten. Diemensioner varierar mellan 3g1,5 och 4g6
Jag kan bara fästa kabeln var 60 cm, dvs i en regel, däremellan ligger det typ trossbotten i form av plank (som ej är fastsatt utan de ligger löst).
Hur klamrar jag detta på bästa sätt?
Du kan också bara ta en bräda och montera på. En 22x145 eller liknande borde räcka utan vidare. Det är garanterat billigare än fartygsränna men jag medger att det inte är lika elegant 
För övrigt så är 4G6 lite udda. Är det till en motor av något slag? Eftersom det är nyinstallation så är det inte ok med PEN < 10 kvmm.
För övrigt så är 4G6 lite udda. Är det till en motor av något slag? Eftersom det är nyinstallation så är det inte ok med PEN < 10 kvmm.
helt klart bättre i en krypgrund! Jag röstar på ditt förslag!tommib skrev:
Du kan också bara ta en bräda och montera på. En 22x145 eller liknande borde räcka utan vidare. Det är garanterat billigare än fartygsränna men jag medger att det inte är lika elegant
För övrigt så är 4G6 lite udda. Är det till en motor av något slag? Eftersom det är nyinstallation så är det inte ok med PEN < 10 kvmm.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Vill du göra det lite billigt och fult så är det väl bara att skruva fast lite läkt (21x35 eller vad de är) i reglarna så kan du klamra varenda cm om du vill 
men det är klart att det är väldigt läckert med en kabelstege!
men det är klart att det är väldigt läckert med en kabelstege!
Elektrikern kommer på tisdag och jag hinner inte få tag på en kabelstege tills dess, dessutom vet jag inte om jag vill kosta på mig en sådan.
4g6 vet jag kanske inte om den kallas. Huvudmatningen är 3 x 6mm2 + 6.
Jag kör på planka....
Förutom huvudmatningen så ska jag ha 2 st 3g1,5 och 1 st 5g2,5. Ska jag klamra varje kabel för sig eller ska jag köra stålbad över alla kablar? Tveksam till om alla kablar får tryck eftersom det är olika diemensioner....
4g6 vet jag kanske inte om den kallas. Huvudmatningen är 3 x 6mm2 + 6.
Jag kör på planka....
Förutom huvudmatningen så ska jag ha 2 st 3g1,5 och 1 st 5g2,5. Ska jag klamra varje kabel för sig eller ska jag köra stålbad över alla kablar? Tveksam till om alla kablar får tryck eftersom det är olika diemensioner....

