El
Farbror_Melker: [citat] Röda knappen glimtändare borde hålla för livslängden av 2-3 lysrör. Elektroniska är säkerligen mycket bra och håller länge, länge. För att få en jämförelse så bifogar jag några priser på glimtändare taget från en elgrossist med rabatter för ett stort företag (utan moms): -vanlig: 3 kr -vanlig med säkerhetsfunktion: 17 kr -DEOS elektronisk med säkerhetsfunktion: 15
sverre: Bättre att sätta två en-vägs brevid varandra, då markerar man tydligare att det är skillnad i uttagsbrunnarna!
sennen: OK. Jättebra att du tar upp det. Jag ska sätta upp det på listan över punkter att ge "min" elektriker, även om han säkert har koll ändå. :)
dalle: Yep, problemet med sek-kablarna i paketen är att de har lödda/klämda kontakter vilka passar motsvarande kontakter på trafon. Då är det bättre med trafos som har skruvkontakter även på sek sidan om man vill byta kabel. Många här på forumet hävdar att lampsladdar för sek inte är att rekommendera, ändå är det precis sådana som ingår i t ex Biltema-paketen.
Ubbe: [citat] Idéer är alltid bra! 100W är för klent, har nog tänkt mig 6-700W istället och en bra handdukshängare finns redan. Badrummet är ca 8m²
dalle: Vad har du för tak, är det gips? Själv så har jag bara använt downlightboxar innanför paneltak och då plockade jag ner ett par brädor och pillade upp boxen. För det priset kan man ju annars få väldigt snygga armaturer. :)
andersmc: Det beror på. Det finns en del sensorlampor som har en utgång där man kan koppla in en slavlampa. Sen går det alltid att pilla sig in i ledaren som går till glödlampan och förlänga den så att den innefattar ytterligare en lampa. Det har jag själv provat och fick det att fungera. Fast det finns inga garantier att det fungerar. Det kan vara så att sensorn inte klarar den ökade
sawsaw: Generellt är det krav på jordfelsbrytare på alla uttag upp till 16 A men du kan komplettera en äldre, befintlig anläggning med flera uttag utan att montera jordfelsbrytare. Undantaget är om uttaget sitter utomhus eller om det sitter inomhus men apparater utomhus kan tänkas komma anslutas till uttaget, DÅ måste man i alla lägen installera en jordfelsbrytare också. Eller rättare sagt,
elmont: Använd en färg som du lätt kan identifiera så blir det lättare att hålla reda på trådarna dvs. vad du vill utom dom två "förbjudna"
elmont: Är dom godkända utan jordanslutning får du använda dem utan att jorda och om du modifierar burkarna och sätter dit en jordanslutning är du ansvarig för funktionen och säkerheten. Faran med ojordade burkar är nog minimal då dom sitter moterade på så sätt att man normalt inte kan röra dem dvs. ovaför takmatr.
el_richard: [citat] oftast brukar det vara 400 volt till en varmvattenberedare, och då får man inte ha ett vanligt vägguutag (typ schuko).
elmont: EKLK får böjas till böjningsradien 6xdiametern EKK får böjas till böjningsradien 4xdiametern Gäller vid den slutliga monteringen före dess gäller den dubbla radien
sawsaw: [citat] I stort sett, ja. Har du ingen överledning till jord i värmekabeln så har du i regel ingen överledning till något annat heller och behöver därför inte mäta till annat.
Tompa01: Placering av golvgivare borde stå i instruktionerna till golvvärmen. Till Kima som jag har så vill jag minnas att givaren skulle ligga mitt i mellan två slingor och 50cm ut på golvet. Till Kima så följde det med en flexislang till givaren, den är dock lite trång om man skulle råka ut för att behöva byta givare i framtiden. (Vet inte om det är sannolikt) Jag la dock ett vanligt VP
dalle: [citat] Klart du har rätt, men det är ju den där "kan själv"-genen som gör sig påmind... 200 pix är ju inte mycket, men denna gång köper jag isåfall en bättre dimmer. Undrar om en av de dyrare ELJO (trend) är hållbarare tro? Sen finns ju alltid varianten med dosdimmer, de vanliga trendbrytarna har jag bara goda erfarenheter av bara man inte plockar bort ramen för ofta; piggarna på
spliffan: kanske åka förbi nån restaurang/pizzeria i närheten dom borde ha gamla krossade tomat burkar av lite grövre kaliber=)
toker78: Tänkte sänka taket i mitt vardagsrum som är ca 8,4*4m och montera infällbara spotlights. Hur många behöver man och hur långt bör/ska det vara mellan spotlightsen? Tack på förhand.
Lassie: Min (under)central kostade 3.500Kr inkl arbete. Jordfelsbrytare, 13 säkringar, och en strömställare //Lassie
Lassie: Tack Zombie! Då gäller det att leta upp någon som säljer varmljushalogen då, trots att det med mina 1.92 ö.havet förmodligen blir varm i hjärnkontoret, men hellre det än att antända vinden ovanpå.
kenneth67: jepps drog om all el i hela huset jag å min tidigare flick vän hadde kopplade även in el bastu i källaren dock kom en elfirma ut och bes det hela senare då vi skulle sälja det enda som inte var ok var att jag inte andvänt silicon kabel i bastun ... ser inte några problem i att koppla även om man inte har behörighet .. men man ska nog inte pilla i det om man inte vet vad man håller på
skogstomten: Hmm jag vagnsstycket hamnade ju liksom precis där så hålet blev ju täckt av det så ingen "reparation" av väggen behövdes. Håller med om att det var ett sjuhelsikes jobba att få ner rören från tak till vägg. En elmotorsåg underlättade arbetet betydligt!! :)
el_richard: www.treotham.se prata med dom, svenska kontakten för jung. Man monterar en mottagare vid lampa eller i el-centralen. Styrningarna programmeras med tryckknapp på mottagaren. (inga dip,switchar)
hajof70: Tackar för förslaget. De är absolut ok, jag har dem själv på några ställen. Dock är de inte riktigt vad jag söker i det här fallet. Vill nog upp några snäpp i kvalitet och utseende :)
elmont: Det visar ju sig tar det eld var det brännbart ;)
Styx: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=4996/4#4
Mikael_L: Utan att veta 100% vad som gäller (lika bra att jag säger det direkt) så skulle jag ändå välja minst EKLK i garage, stall och alla liknande utrymmen som man "arbetar" i. Dels ger det bättre skydd mot gnagare, men sen skyddar det dig bättre om du råkar köra spaden, grepen eller vinkelsipen i elinstallationen. Ett alternativ är ju skyddsrör runt ledningarna (eller såna där halvrör).
Fotografen: Titta på Eljos Renova-serie, finns hos byggvaruhus och elgrossister bla.