HusFru
HusFru: HEJ! Behöver lite akut tips! Vi ska träffa el killen imorgon och gå igenom var vi vill ha spottarna placerade, så nu undrar jag om det är någon som kan ge oss tips och råd! Kankse ni har bilder som ni kan bifoga?! Vi har tänkt oss ha spottar i köket (4-kantig kök), hallen (avlång), och i badrummet. TUSEN TACK PÅ FÖRHAND!!
0 svar · 2,2k läst
O
Onkelborg: Så det är mao. tillåtet för mig att göra det..? Eller har jag missuppfattat något nu måntro? (Ska kolla länken, tack :P)
24 svar · 5,1k läst
·
D
dalle: Själv brukar jag istället göra små adaptrar utav en sladd med påljuten propp och ett skarvuttag som jag ev döljer bakom gardinen. Då behöver jag inte "förstöra" ljusslingan eller ljusstaken.
5 svar · 13,1k läst
D
dalle: Iallafall priset talar för LED när det bara är frågan om 15 punkter. Vet inte om det finns färdiga satser, men att pilla ihop en själv borde inte kosta mer än ett par hundra inkl trafo.
1 svar · 1,6k läst
B
sawsaw: Föreskriften säger att du får byta "elkopplare", så visst får du det. Föreskriften säger också att du måste ha erforderlig kännedom om arbetet och hur du sedan kontrollerar detsamma.
1 svar · 3,8k läst
H
hjerpe: [citat] Tjenare! HÄR HAR DU EN ELEKTRIKER SOM JUST SKALL ANDVÄNDA SIG AV 12V SPOTTAR I SITT HUS SOM HAN HÅLLER PÅ ATT RENOVERA =) OCH DET ÄR SOM SAGT VAR INGA PROBLEM MED EN "STANDARD TRAFO" (sorry för mina stora bokstäver men orkar inte skriva om...) Du får upp dessa i hålen för spotten, men man bör ha en större potta i dem hålen man har tänkt att ha trafon. OBS! tänk på att man
13 svar · 6,5k läst
F
FlyFear: [citat] Hmm, om det var en vanlig stickpropp på kabeln så har den nog bara tre ledare och byglingen sitter i hällen. NEJ, det får du absolut inte göra, för då blir det en stor smäll när du skruvar i säkringen. En direkt kortslutning mellan två faser, det går aldrig bra. Nollan måste vara lika grov som fasen, men det behövs bara en, fastän du har två faser. Faserna ligger
7 svar · 4,5k läst
A
sawsaw: [citat] För att få ett bättre svar, vad är det du vill göra egentligen? Vad ska du ha den extra strömbrytaren till?
5 svar · 3,6k läst
S
skane67: Det enda som ger ok ljusbild är halogen, satsa på 12V, dvs planera för trafo, 35W är ok om du har 12V annars måste du nästan ha 50W.
2 svar · 2,7k läst
bax
bax: [citat] ...än så länge, ja. :-/
33 svar · 42,6k läst
I
Indus: Letar efter en enhet som kan skicka och ta mot signaler från trådlösa strömbrytare (till belysning). Denna enhet ska styras av ett mini PLC. Så den här enheten ska skicka signal till mitt PLC när jag trycker på strömbrytaren, och sedan ska PLC skicka ut en signal till enheten som sedan skicka trådlöst till lampan så att den tänds. Har läst en del om moellers xcomfort, men tror inte
0 svar · 2,6k läst
M
mrfrenzy: Farnell har både rak och vinklad kontakt. Den delen med stickproppen bör ju inte vara några problem att hitta vit
4 svar · 7,3k läst
F
sawsaw: Den föreskrift du hänvisar till ska du inte förlita dig till, den gäller inte längre för ombyggnad och nyinstallation. Visserligen är texten närapå identisk med den nya installationsstandarden men det är standarden som gäller, inte föreskriften. Om de är identiska nu så kommer de inte vara det i framtiden. En belysningsarmatur i område 1 ska hålla lägst kapslingsklass IP44. Vad
1 svar · 3,6k läst
bax
bax: Talkin' to me.... >:( ? (för att citera DeNiro    :D ) Jo, man monterar in en liten central med jfb på kabeln, går via omkopplaren med faserna, samt splittar upp till PE+N till Uttaget.
15 svar · 3,8k läst
·
M
Marilyn: Hej! Jag har köpt ett hus byggt 89. Uppvärmning sker genom vattenburen el via värmeslingor i golvet. Måste nu lägga nytt golv i köket där det tidigare låg ett kork- och plast. Under kork- och plasten som jag tagit bort ligger en tjock spånskiva. Och under den slingor som ligger i frigolit. Frågan är vad jag har för val nu? Vill egentligen lägga in samma parkett som i rummet intill,
0 svar · 2,1k läst
T
Thewhitehouse: Vi har köpt speakercraft:s inbyggnadshögtalare. [bild] Återförsäljare: www.altavox.se
7 svar · 5,1k läst
P
PontEl: [citat] Nope, men ser ingen anledning till att koppla ihop material som ändå är helt isolerat. Såg nu att det inte gick att jorda undre delen heller utan att sabotera den ursprungliga konstruktionen av lampan, eller borra hål genom glaset för att på så sätt komma igenom det isolerande materialet. Nu är lampan f.ö. inkopplad, och jordad på övre delen.
24 svar · 5,0k läst
·
K
kamartina: Tack för alla svar! Dimmern i badrummet är nog ett måndagsexemplar för vi har under det år vi bott här bytt 4-5 säkringar (i dimmern). Ska kontakta de som installerat den för att höra vad de säger (den var nästan helt nyinstallerad då vi flyttade hit). Vad gäller dimmern i vardagsrummet låter kortslutning som en trolig orsak. Både jag och min man är ganska säkra på att vi har
6 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Ser ut som SawSaw säger, du borde kunna följa hans råd. En liten varning, den bruna som inte går någonstans i ellementet kan (ganska troligt) vara den 3e fasen, som går vidare till andra ellement, dvs den är troligen strömförande. OCH har en egen säkring. Dvs. du har minst 2 säkringar som du måste bryta för det nuvarande ellementet (en för varje fas), men den bruna har ev. en 3e
6 svar · 4,0k läst
J
JonasGBG: http://www.essem.se/
1 svar · 2,8k läst
S
Stringfellow: Rusta har billig ljusslang, är inne på mitt tredje år med min utan att ha förlorat någon diod. Lär ha lyst många timmar vid det här laget...
3 svar · 1,8k läst
H
Helena_Gavle: Tack för svar!! Den här hittade jag på expressel.se, som för övrigt hade en trevlig kille i kundtjänsten! Det blir nog PEHA. :-*
2 svar · 1,5k läst
Y
Ylva_P: Glömde skriva att jag menar vridmodellen av renova. trappen såg för modern ut, tyckte vi
7 svar · 2,4k läst
E
elmont: Jag använder enkelgipsdosor och förhöjningsringar, då kan jag enkelt få dosan att vara stum mot undelaget (skivan).
1 svar · 3,0k läst
lbg
lbg: http://www.flux.se Vet ej om det finns någon bild på just ljuslister i trappa, men surfa runt på sidan ocg se efter.
3 svar · 5,6k läst
R
rickard_1: ok, vi har rivit ut den gamla panncentralen och i den satt den en 6 kw patron, nu när vi har nya större tankar så ska vi enbart köra med vedeldning och ha den nya 9kw patronen i nödfall. Så allt borde vara lungt.
14 svar · 13,8k läst
E
elliot: Tack för ett konstruktivt svar.
3 svar · 8,0k läst
pellefant
pellefant: var det inte i plus ett inslag om någon som köpt en bostadsrätt där tidigare ägare gjort badrummet felaktigt? (tätskiktet). kan väl bli dyrt om det blir vattenskada tex hos grannen under.... :(
13 svar · 6,7k läst
Z
zahiren: Tack för inormationen!
4 svar · 2,1k läst
Z
prototypen
prototypen: Nja Är det en normal, vanlig gatubelysnings kvicksilver så har den en förkopplingsdrossel som du måste koppla förbi. En 25W lågenergi har nog problem att starta om det är kallt, kolla i databladet. prototypen
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.