Hej,

Tänkte höra om ni kan hjälpa mig en bit på vägen. Ringde min elektriker men han hade inte tid att komma och kolla förräns nästa vecka.

Har påbörjat bygget av ett nytt kök och behöver förbereda för en ny elanslutning av ugn och separat häll. Dessa ska monteras mot en tegelvägg som idag inte har några uttag alls så jag behöver fräsa upp lite för dosor och rör. Frågan är vilken storlek på rör behövs och vilken typ av dosa/dosor.

Hällen jag har har kopplings plintar och jag tror det går att välja att köra den på en eller två faser. Nån ugn har jag inte inhandlat ännu så jag vet inte hur en sån ska kopplas in. Är det normalt att sätta ugn och häll på samma eller separata grupper?

Alt1:Räcker det att dra fram ett 20mm rör till en såkallad spisdosa?
Alt2:Eller måste jag ha förbereda för 2 separata spisdosor, en för ugn och en för häll och då dra fram 2 st 20mm rör.
Alt3:Eller räcker det med 2 vanliga dosor och 16mm rör?

Tacksam för tips då jag vill kunna förbereda så mycket som möjligt till elektrikern.

bjoli skrev:
Hej,

Tänkte höra om ni kan hjälpa mig en bit på vägen. Ringde min elektriker men han hade inte tid att komma och kolla förräns nästa vecka.

Har påbörjat bygget av ett nytt kök och behöver förbereda för en ny elanslutning av ugn och separat häll. Dessa ska monteras mot en tegelvägg som idag inte har några uttag alls så jag behöver fräsa upp lite för dosor och rör. Frågan är vilken storlek på rör behövs och vilken typ av dosa/dosor.

Hällen jag har har kopplings plintar och jag tror det går att välja att köra den på en eller två faser. Nån ugn har jag inte inhandlat ännu så jag vet inte hur en sån ska kopplas in. Är det normalt att sätta ugn och häll på samma eller separata grupper?

Alt1:Räcker det att dra fram ett 20mm rör till en såkallad spisdosa?
Alt2:Eller måste jag ha förbereda för 2 separata spisdosor, en för ugn och en för häll och då dra fram 2 st 20mm rör.
Alt3:Eller räcker det med 2 vanliga dosor och 16mm rör?

Tacksam för tips då jag vill kunna förbereda så mycket som möjligt till elektrikern.
Det är arbetet som kostar pengar. Lägg 20mm VP, 2,5mm2 kabel x5, spisdosa och ev. 3-fasuttag. Till varje förbrukare.
Tänk vad dyrt det blir om du får göra om det pga av underdimensionering...

S
Jag börjar med att ställa frågor:

1. Vad har du köpt för häll? Hur mycket ström drar den?

2. Vad vill du köpa för ugn? Hur mycket ström drar den?

Erfarenheten säger mig att om man bygger om så dimensionerar man efter de grejer man har, eller åtminståne tänker köpa. Gör man installationen innan man bestämmer sig för vad man ska ha så kan man ge sig fasen på att det köps någonting som kräver en annan installation.

Tack för de snabba svaren. Har inte koll på data på hällen får kolla ikväll men ugnen blir troligtvis en Siemens med denna spec:

Anschlusswert 3600 W Absicherung (A) 16 A Spannung (V) 220 - 230 V Frequenz (Hz) 50 Hz

Men det är väl säkrast att göra så som Johan förelår att sätta dit dubbla spisdosor med dubbla rör så kan elektrikern koppla det hur han vill sen. Det tråkiga är bara att det dammar som s-n när man kör med diamant klingan i teglet.

Alt 4: Två spisdosor och ett 20-rör.

Alt 5: Ugnen verkar klara sig på 1-fas 16A (2,5mm2) så det innebär att du har två faser kvar till Hällen vilket troligtvis räcker. Finns det utrymme kan det kanske vara enklast att dra fram ett 20-rör till en dosa och sedan fördela ut till två utanpåliggande spisuttag.

Vore ju absolut smidigast för mig om det räckte med ett rör men jag förstår inte skillnaden på alt4 och alt5, står det inte samma sak?

Kollade hällen och den har följande spec:
230V, 30A, max 6500W

Den går att välja att koppla in enligt följande alternativ:

3 faser (400v 5x1.5mm2)
2 faser (400v 4x1,5mm2)
1 fas (230v 3x2,5mm2)

Alternativ 4 innebär att du drar 3fas till en spisdosa, och sedan låter samma 3-fas gå vidare från den dosan till ytterligare en spisdosa.

Alternativ 5 innebär att du drar 3 faser till en kopplingsdosa, i den grenar du ut 2 fasser (+ nolla o jord) till en spisdosa, och en fas till ett vanligt eluttag.

Observera att som det framgått av tidigre trådar här så är det inte tillåtet att grena ut en enfas direkt från en spisdosa. Så alternativ 5 innebär 3 dosor.

Om man nu gör nyutt så tycker jag att det bästs är att dra fram rör som tillåter 3 fas till båda uttagen.

S
bjoli skrev:
Vore ju absolut smidigast för mig om det räckte med ett rör men jag förstår inte skillnaden på alt4 och alt5, står det inte samma sak?

Kollade hällen och den har följande spec:
230V, 30A, max 6500W

Den går att välja att koppla in enligt följande alternativ:

3 faser (400v 5x1.5mm2)
2 faser (400v 4x1,5mm2)
1 fas (230v 3x2,5mm2)
Med ovanstående data för hällen så rekommenderar jag att du drar två stycken 5x2,5mm2 i varsitt 20-rör, och från varsina säkringsgrupper (16A). Undvik 1-fasanslutningar, fördela ut belastningen på tre faser om det är möjligt. Montera Perilexuttag på väggen och anslut med stickpropp.

sawsaw skrev:
Med ovanstående data för hällen så rekommenderar jag att du drar två stycken 5x2,5mm2 i varsitt 20-rör, och från varsina säkringsgrupper (16A). Undvik 1-fasanslutningar, fördela ut belastningen på tre faser om det är möjligt. Montera Perilexuttag på väggen och anslut med stickpropp.
Tack igen för all hjälp. Jag gör som ni säger och förbereder för dubbla spisdosor med separata 20-rör från centralen.

MVH Björn

lägga kabeln under skåpen d.v.s bakom den lösa fronten (sockel) så slipper du fräsa, bara en ide, kanske inte fungerar hos dig....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.