4 906 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Relä
Hej!
Vet någon om det finns relä som man kan placera i en dosa, bakom en återgående ljusknapp. Reläet skall vara skiftande, till och från. Det finns dimrar med den funktionen, men har inte hittat något relä.
Vänligen, Per...
Vet någon om det finns relä som man kan placera i en dosa, bakom en återgående ljusknapp. Reläet skall vara skiftande, till och från. Det finns dimrar med den funktionen, men har inte hittat något relä.
Vänligen, Per...
Välkommen till forumet.
Jag vet inte om det här vad du söker, jag anar att du vill ha en mer "färdig" lösning.
Dessutom är relästyrningen på 24V ...
ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa
Jag vet inte om det här vad du söker, jag anar att du vill ha en mer "färdig" lösning.
Dessutom är relästyrningen på 24V ...
ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa
Mikael_L skrev:
Tack för tipset, men det jag söker är ett relä på 220 volt, så att ljusknappen står i samma läge hella tiden, ett tryck tänder ljuset, nästa tryck släker ljuset.
/Per
sawsaw skrev:
Jo det gör det, men dåligt med plats i centralen hoppas jag på en annan lösning, skall använda dimrar till en del belysning och där kommer jag att använda sådana som placeras i dosan.
/Per....
Elfa art. nr 37-061-40. 1 pol växlande relä med brytförmåga 5A/250 AC (1.150W). Drivspänning 230 volt.Per Larsson skrev:
Dimensioner 29x31x12 mm.
Behövs en sockel, veroboard och skruvpling samt lödkolv för att bygga ihop det. Fast det är ju ingen färdig produkt att bara skruva in då, krävs lite kunnande för att bygga ihop det.
Men det relät är väl inte bistabilt, eller snarare monostablilt. Jag tycker det verkar vara ett helt vanligt relä, som är draget så länge som det är spänning på.Pellesyd skrev:Elfa art. nr 37-061-40. 1 pol växlande relä med brytförmåga 5A/250 AC (1.150W). Drivspänning 230 volt.
Dimensioner 29x31x12 mm.
Behövs en sockel, veroboard och skruvpling samt lödkolv för att bygga ihop det. Fast det är ju ingen färdig produkt att bara skruva in då, krävs lite kunnande för att bygga ihop det.
Sätt en dimmer där också. De kostar bara ett par hundralappar, så har du lika överallt ! Annars finns det multirelä i ProSwed-El-sortimentet som du kan använda, ser exakt ut som deras dosdimmer och får då säkert plats. Tänk på att du kan behöva ha nolla framdragen i dosan också, beroende på vad du väljer för relä.
PROSWEDE el ab
KAT
KAT
PROSWEDE el ab
KAT
KAT
MrMagic skrev:Sätt en dimmer där också. De kostar bara ett par hundralappar, så har du lika överallt ! Annars finns det multirelä i ProSwed-El-sortimentet som du kan använda, ser exakt ut som deras dosdimmer och får då säkert plats. Tänk på att du kan behöva ha nolla framdragen i dosan också, beroende på vad du väljer för relä.
PROSWEDE el ab
KAT
KAT
Tack skall du ha, detta verkar kunna bli alldeles utmärkt. Funderade på att även sätta ett lika dant dimrelä, även på dom ställen, men det är lågenergilampor på en del ställe, är därför räd för att det inte skulle funka.
/Per...
Lite nyfiken varför vill du ha det så? inte meningen att gnälla, bara nyfiken...
el_richard skrev:
Om man har dimmer så använder man en fjäder i till och från knappen, då blir knappen i samma läge hella tiden och man använder den även för att somma genom att hålla den inne, om man har två knappar intill varandra och bara en dimmer på den ena, så tycker jag ändå att det vore mer estetiskt om båda knappar fungerar på samma sätt. Jag är kanske en överdriven pedant, vad vet jag -
Vänligen, Per...
P.S. Tack för all hjälp!
Det har åtminstone funnits sådana relä, för dosmontage. Men de får nog inte plats i samma dosa som brytaren (man brukar ju ha tryckknappar). Det finns kanske en väggdosa den kan bo i?
Jag har installerat sådana i en del långa korridorer, där man vill kunna tända och släcka på för många ställen för att trapp- och korsomkastare ska vara vettigt.
Kollade i NEA:s katalog. Finns fortfarande kvar. E40 033 38, fabrikat Eltako S81-002, 230 V.
Jag har installerat sådana i en del långa korridorer, där man vill kunna tända och släcka på för många ställen för att trapp- och korsomkastare ska vara vettigt.
Kollade i NEA:s katalog. Finns fortfarande kvar. E40 033 38, fabrikat Eltako S81-002, 230 V.
Klicka här för att svara