Citat:
Tydligen är det så att nollan och jord ska vara ihopkopplade i sådan här system.
En nackdel är dock att jag inte kan använda ena fasen och nollan ( för 230V)för att driva 230Velementen, för då löser jordfelsbrytaren ut. Men det är ju så den skall funka..
slut citat.

Det där låter alldeles galet, nolla och skyddsjord ska inte ligga ihop med jordfelsbrytare. Det har ingen betydelse om elementen är 400 eller 230 volt eller en blandning, jordfelsbrytaren klarar av detta i alla fall. Om jag viste var du bodde så skulle jag hälsa på, jag är inte behörig men har levt för el och elektronik i hela mitt liv, din elektriker är behörig men kompetensen kanske saknas.

Nu hoppas jag att en del av det du har skrivit är fel eller att jag feltolkar, men det ser inte bra ut.

Prototypen

Instämmer med prototypen. Dett låter mycket konstigt (och fel).

Som jag ser det så har du antingen yttryckt dig oklart så vi inte förstår. Eller så har elektrikern inte utryckt sig oklart till dig så att du inte klart vet hur det skall vara. Eller så pratar elektrikern i nattmössan.

Om jag förstår din text rätt så skall du nu hempula en del, det låter lite oroande. För antingen så är allt under kontroll och det kommer att gå bra. Eller så har du eller din elektriker fel, och då kan det bli farligt.

Charcoal skrev:
Det vart en del huvudkliande för elektrikern... Men till slut så kom vi fram till att det saknades en jordkabel till centralen för 400V uttagen..
Han drog dit en sådan och då vart genast alla mätvärden som de skulle!
Tydligen är det så att nollan och jord ska vara ihopkopplade i sådan här system.
En nackdel är dock att jag inte kan använda ena fasen och nollan ( för 230V)för att driva 230Velementen, för då löser jordfelsbrytaren ut. Men det är ju så den skall funka..
Det blir lite kabeldragning i helgen för att få fram 230V till elementen, men nu vet jag iallafall att el systemet är i ordning!

Tack för all input och engagemang!
/Charcoal
Som installatör med allmän behörighet kan jag bara instämma med att det hörs helt fel det din elektriker har sagt.

En fundering bara kring de här elementen, är det blandat 230 och 400 i samma grupp? för om så är fallet så måste säkringarna vara typen dvärgbrytare som är sammankopplade så att alla tre bryts samtidigt annars kan du få spänning på 230 elementen fast säkringen de ligger på är ifrån.

Är det som du säger så är det fortfarande felkopplat, jfb ska inte lösa för ett enfas 230-element!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.