Har kommit fram till att det blir IP21. Kommer att sänka taket 95mm plus gips med spacklade skarvar. 4st 230V downlights kommer att monteras med dimmer. 2 st uttag kommer att sättas upp och även en eller två vägglampor. All el kommer jag att dra i rör ovanför gipsen. Kommer att montera 2st takdosor för att koppla elen. Den ena kommer belysningen kopplas i och den andra blir till uttagen.

Utomhus är det IP23 som gäller men eftersom det inte finns uttag och bytare i denna IP klass så blir det IP44... Om det ska sättas upp uttag så måste detta dessutom föregås av jordfelsbrytare.

elmont skrev:
Rockles
Ändrar man användningen på ett utrymme, måste man även anpassa elinst. i rummet så att det föjler den nya användningssättet.
Följer man det så "riskerar" man inget

Självklart ä det så det är. Men hur många vet om detta? Jag hävdar att många tror att sitter det grejor där så är det ok och sedan har någon tagit bort sakerna och plötsligt stämmer inte förutsättningarna. Vill bara varna för det jag har sett detta och då kan det bli farligt finns flera exempel på situationer som folk inte tänkt på detta med ändring av använding och konsekvenser av dessa.

skunkworks skrev:
Utomhus är det IP23 som gäller men eftersom det inte finns uttag och bytare i denna IP klass så blir det IP44
Då får du läsa på. Utomhus räcker det med IPX1 om det är skyddat mot regn.

• Gilla
ziah75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.