Brukar man sätta dem så? Mätte dosorna och såg att de behövde 35mm djup.
Blev lite snopen då de de inte rymdes. Byggmaxreglarna var nog 70mm när de hyvlades, men nu var de 67mm. :-/

S
Om du måste använda de reglarna så kan du använda dosor för dubbelgips. Två dosor bygger dock 95 mm så hela väggen med skivor och allt måste då vara minst 95 mm tjock.
Alternativet är att sätta dosorna lite omlott i sidled.

Tack!
Jo så kan jag ju göra. Kan ju sätta dubbelgipsdosa på ena sidan, synd att den kommer att sticka ut några millimeter. Mätte Malmbergsdosorna igen och såg att de byggde nästan36mm...

perkele skrev:
Tack!
Jo så kan jag ju göra. Kan ju sätta dubbelgipsdosa på ena sidan, synd att den kommer att sticka ut några millimeter. Mätte Malmbergsdosorna igen och såg att de byggde nästan36mm...
Då är det väl inga problem. gips 13mm + regel 67mm + gips 13mm = 93mm - (2x36mm) = 21mm luft över. Sätt dem lite innanför gipset.

S
Han menar att enkelgipsdosan bygger 36 mm bakom gipsen. 2x36=72 och han har bara 67, alltså ingen luft alls över.

Masonitremsor på reglarna, kanske...?

För att minska överhörningen mellan olika rum bör man inte sätta dosor tät mot varandra utan man sätter dom på var sin sida av regeln eller på olika reglar

Finns väl dosor som är "lägre". Har för mig att det har varit uppe tidigare

S
Jo, men de är mer avsedda för eftermontage eftersom man "klämmer" fast dom i skivan. Smidigaste är att bygga med 45x95 reglar eller sätta dosorna omlott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.