Hej,
Jag funderar på att installera ett larm från vår pelletsbrännare om den av någon anledning stannar.

På brännaren, Viking Bio från Värmebaronen finns det en särskild 230V fas som blir aktiv samtidigt som brännarens interna larm löser ut.

Mitt önskemål är att en liten "lampa" tänds uppe i sovrummet när detta inträffar.

Hur gör jag bäst ellösningen?
Kan jag köra med 230V hela vägen, eller måste det till relä?
Är det i så fall tillåtet att ta all el från pannans elcentral och sedan bara dra ex. EKK upp till en lampa på våningen ovanför?

GoForIt skrev:
Hej,
Mitt önskemål är att en liten "lampa" tänds uppe i sovrummet när detta inträffar.
Jag skulle definitivt satsat på lågspänning, via t ex en transformator. Reläer och kontaktorer är "overkill" om man bara ska driva en liten lampa.

Det finns ju även små enheter som kan övervaka spänningar och skicka sms om man skulle vara borta.

dalle skrev:
Jag skulle definitivt satsat på lågspänning, via t ex en transformator. Reläer och kontaktorer är "overkill" om man bara ska driva en liten lampa.

Det finns ju även små enheter som kan övervaka spänningar och skicka sms om man skulle vara borta.
Ja, det är ju också en lösning. 230 V till ett vanligt uttag i pannrummet, en vanlig enkel transformator ansluten till den och så vidare till lampan med lågspänning..

Vet du om man får en kontinuerlig spänning vid larm eller om det blir samma "larm" som panelen på brännaren indikerar ?

// Jimmy

Casca skrev:
Vet du om man får en kontinuerlig spänning vid larm eller om det blir samma "larm" som panelen på brännaren indikerar ?

// Jimmy
Enligt pågående dialog på www.pellets.info så skall den vara kontinuerlig, och ligga kvar tills brännaren görs strömlös.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.