Hej!

Funderar just nu på hur jag ska sätta strömuttagen till alla köksmaskiner man samlar på i det nya köket.

Kan någon vänlig själ informera mig om vilka regler som gäller beträffande avstånd från diskho/kran mm

Kommer ha en diskbänk i rostfri plåt om det kan ha någon betydelse.

/Jonas

S
I köket kan du sätta uttagen nästan var du vill. Ovanför diskbänken och bredvid kranen är inga problem. IP20 är ok och de ska vara jordade.

Sen är det ju inte dumt att ha dom skyddade via en jordfelsbrytare, även om det inte är ett krav...

restaurangkök och instutitionskök räknas som 'fuktigt utrymme' och omfattas av vissa regler. bostadskök däremot har inga speciella regler. iofs märkligt med tanke på att det kan bli rätt blött i ett kök också. :rolleyes:

Liknande fråga. Toalett utan golvbrunn klassas det som våtrum i el sammanhang? Eller får man sätta uttag där det behagar där?

Enligt elinstallationsreglerna avsnitt 7 är det "utrymmen med badkar eller dush" som reglerna gäller för.

Mikael_L
Hågge skrev:
Sen är det ju inte dumt att ha dom skyddade via en jordfelsbrytare, även om det inte är ett krav...
Hmmm, Jag har för mig att det _är_ ett krav vid nybyggnation samt vid större förändringar av elsystemet...

Rätta mig om jag har fel!

Jag kommer byta hela elsystemet i huset, och i samband med det installera jordfelsbrytare, så det är inget problem.

Tackar för hjälpen

/Jonas

Mikael_L skrev:
Hmmm, Jag har för mig att det _är_ ett krav vid nybyggnation samt vid större förändringar av elsystemet...

Rätta mig om jag har fel!
Nej jag tänker inte rätta dig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.