G
Granit999: L står för ledningsskydd= nuvarande B. U vet ej. I detta fall hjälper det ej att byta dvärgbrytare.
4 svar · 18,9k läst
M
magic_gbg: finns skarvar med krympslang på färdiga. mycket smidigare ;)
6 svar · 6,4k läst
L
lumor_: Trevligt att så många har velat dela med sig av sina erfarenheter! Nu känns det som att jag har fått en ganska bra bilda av hur det ser ut med elektrikeryrket. Jag ska söka in till utbildningen.
18 svar · 11,2k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Å andra sidan så kanske han inte stannar och uträttar behoven i er rabatt heller.. ;D ;D Vi har liknande problem..
6 svar · 12,8k läst
H
Henrik_S: [citat] Det är en utanpåliggande som avvänds... Den skulle behöva fällas in lite då den som tog upp hål för den gjorde ett alldelews för stort...
6 svar · 1,2k läst
gnistjagare
gnistjagare: Det kan vara 100 olika orsaker. Ta dit en elektriker som kan se problemet "on site". Det blir väldigt "luddigt" med din beskrivning och utan el-schema. Lycka till!
1 svar · 4,2k läst
M
Mats: Håller också med i detta kloka råd. Testa och gör det i januari, feburari då du troligen belastar systemet hårdast
3 svar · 1,9k läst
J
JED: Om tvättmaskinen går på 3x10A så borde ju det även räcka till torktumlaren. Annas ska ju torktumlaren köras på 1x10A och då ryker ju huvudsäkringen som är på 16A på den fas torktumlaren kopplas in på. //Johan
2 svar · 4,9k läst
M
Mr^Ma9oo: Skall montera in downlights i mitt kök och fastnat för Lumiance Inset trend swing som är en 230V 50w ledbar spott. Jag skall ha 4 st i taket längst arbetsbänken som kommmer styras med dimmer. Till varje spott har jag Lumiance Downlight box på 300 x 300 x 150 som enligt dem själva är testade och utprovade tillsammans. Jag tog bort isoleringen mellan takstolarna borrade upp håll genom
0 svar · 3,6k läst
A
AnKe: Se på dessa, mycket snygga: http://www.maxel.se/index.php?cPath=83_151_86 Finns även på www.elbutik.se, där ser du även vad de kostar. /Anna
3 svar · 1,3k läst
A
AnKe: Se på dessa, mycket snygga: http://www.maxel.se/index.php?cPath=83_151_86
5 svar · 1,4k läst
G
Gullfiber: Ok, tack! misstänkte att det inte fanns ngt logiskt system :)
4 svar · 3,0k läst
F
sawsaw: Ta en EKLK. Fräs in den i väggen och spackla över.
11 svar · 10,7k läst
F
frasse: Där ser man, tackar! Jag sökte lite innan men hittade inte denna tråd
2 svar · 38,0k läst
K
sawsaw: [citat] Skippa CEE-uttaget, det blir inte bra! Dra istället kabeln hela vägen och sätt din undercentral. Måste du prompt skarva den så använd en kopplingsdosa avsedd för ändamålet.
5 svar · 14,6k läst
T
sawsaw: [citat] Din tanke är helt riktig! Jordfelsbrytaren är bara ett komplement så man får inte räkna den som en försäkring mot att någonting kan hända, dvs kabeln ska bort när den inte används.
6 svar · 3,5k läst
J
sawsaw: [citat] Du KAN (det är praktiskt möjligt) byta passdelen själv men frågan är om du blir hjälpt med det. Tvätten vill ha 2,5 kW men du har andra förbrukare på säkringen också så det är inte säkert den håller ändå (tvätten vill ha mer än 10 A bara den).
10 svar · 4,2k läst
K
Kaffekokare: [citat] Exempelvis 37-070-64 hos ELFA. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2006524.htm Sen behöver du även, som någon sa, en kapsling till det hela.
6 svar · 5,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Tanken med REVE och för delen RDOE, är att man skall kuna köra över den med fordon när den ligger utomhus på marken. REV blir något stelare än REVE i kyla och det påverkar ju naturligtvis hållbarheten vid fysisk påverkan. Kabeln i sig håller för utomhusbruk.
3 svar · 4,4k läst
Fotografen
Fotografen: Kan likagärna vara vit fas, svart nolla och gul tändtråd. Går inte att veta utifrån en bild, måste mätas!
10 svar · 7,9k läst
·
O
olklove: hehe shit happens :)
5 svar · 3,3k läst
E
elmont: Det finns inget djup som är ett måste, det ska ligga så djup att dom inte riskeras att skadas och det kan variera beroende på vart dom ska ligga. Blir dt en platta på marken sätter du lämpligen dit en böj och tar upp röret i den vägg där centralen ska sitta.
1 svar · 2,6k läst
F
frans_jaeger: [citat] snygg ritning  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
14 svar · 2,9k läst
·
F
frans_jaeger: [citat] ;D ;D ;D ;D ;D ;D
10 svar · 1,4k läst
M
Mats: Finns ju uttag med kvalitet för betydligt bättre priser än eljo:s. Sen bör man ju göra skillnad på elsystem och signalsystem. Lite andra krav på säkerhet när det gäller 230
13 svar · 2,3k läst
E
el_richard: vilket typ av rum är detta?
7 svar · 7,7k läst
M
martintimell: Jag köpte mina på coop från markslöjd, 29kronor st. 4liter plåtburkar med gummianslutning.
2 svar · 4,1k läst
gnistjagare
gnistjagare: Nu vet jag inte vad du har för bakgrund mer än din akademiska utbildning, men om vi säger att du inte har någon praktik inom yrket överhuvudtaget, så får du börja från scratch. Detta innebär att du får jobba i tre år som elmontör, med en förmodligen låg lön (då du inte har någon erfarenhet). Denna praktik ska sedan elsäkerhetsverket göra en värdering av samt dina betyg och se
1 svar · 5,8k läst
P
pallepelleputte: Ja då har jag fått ett riktigt skambud, elen kommer kosta 1/4 del av huset (eg tillbyggnad).
9 svar · 2,0k läst
T
Thewhitehouse: Beror ju på vad man kallar standardel, men i vår standardel så ingår förutom vanliga uttag osv, även antennuttag och tele mm mm. Där ligger priset på ca 500:-/kvm, kan bli lite dyrare om man har extrem takhöjd bla. Vi har ju dock valt till en hel del extra så som intrelligent hem, mängder med spottar och övriga infällnadsarmaturer, samt en hel del övriga armaturer. Vår elektriker
6 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.