27 761 läst ·
44 svar
28k läst
44 svar
Rör och doser i yttervägg (träregel)
Precis som sawsaw säger så finns inget förbud mot att lägga VP-rör direkt i isoleringen elektrikern skall genom beräkning med hjälp av korrigeringsfaktor dimensionera anläggningen.
Sedan så är lagar i Sverige gratis om man laddar ner dem på nätet. Men tyvärr så står inte detta i lagregelerna utan hänvisas till standards för förläggning och beräkning.
Men lagar och föreskrifter finns på nätet gratis på www.lagrummet.se samt www.elsakerhetsverket.se.
Sedan så är lagar i Sverige gratis om man laddar ner dem på nätet. Men tyvärr så står inte detta i lagregelerna utan hänvisas till standards för förläggning och beräkning.
Men lagar och föreskrifter finns på nätet gratis på www.lagrummet.se samt www.elsakerhetsverket.se.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vad ska elektrikern "dimensionera"? finns något annat än 10 A propp och 1,5mm2, blir det 2,5mm2 vissa bitar i väggen?
Det har betydelse om halva ledningslängden eller 3 meter ligger i isolering.
Någon dag ska jag lägga 2 skivor isolering med ett VPrör mellan och dra 14A fram och tillbaka i en 1,5 mm2. Har en bra tempmätare.
Prototypen
Någon dag ska jag lägga 2 skivor isolering med ett VPrör mellan och dra 14A fram och tillbaka i en 1,5 mm2. Har en bra tempmätare.
Prototypen
När man gör belastnings beräkningar utgår man från en tabell med olika korrigerings faktorer. Går kabeln på en kabelstege gäller en faktor, går kabeln på stegen tillsammans med en massa andra kablar gäller en annan faktor. Går kabeln i ett rör genom issolering gäller en tredje faktor osv. Detta för att värmeutvecklingen i kabeln blir olika stor beroende på förläggningsättet. (Eller snarare att kylningen av kabeln är olika)
Man utgår från hur mycket kabeln ska belastas och beräknar därefter hur grov kabel som behövs och vilken säkring den ska ha och så väljer man den som är närmast mindre (säkring) resp närmast större (kabel).
Drar lasten 10A så multiplicerar man altså 10A med korrigeringsfaktorn som kanske är (gissning) 1,5 för flera kablar i vägg och får följaktligen att man ska dimmensionera kabel så att den tål värmen som 15A utvecklar. Kablen väljs då till 2,5 kvadrat och säkringen kan då väljas till 16A eftersom en 2,5kvadrats kabel tål kanske 18A i det förläggningsättet. Siffrorna är gissningar och ska bara ses som en förklaring. Jag har inte tillgång till tabellerna här hemma.
En kabel som går fritt genom luften kan altså belastas mer än en som går genom issolering inne i en vägg. Eller om lasten är konstant så måste man välja en grövre dimmension på kabeln som går genom väggen för att inte kabeln ska bli för varm.
Man utgår från hur mycket kabeln ska belastas och beräknar därefter hur grov kabel som behövs och vilken säkring den ska ha och så väljer man den som är närmast mindre (säkring) resp närmast större (kabel).
Drar lasten 10A så multiplicerar man altså 10A med korrigeringsfaktorn som kanske är (gissning) 1,5 för flera kablar i vägg och får följaktligen att man ska dimmensionera kabel så att den tål värmen som 15A utvecklar. Kablen väljs då till 2,5 kvadrat och säkringen kan då väljas till 16A eftersom en 2,5kvadrats kabel tål kanske 18A i det förläggningsättet. Siffrorna är gissningar och ska bara ses som en förklaring. Jag har inte tillgång till tabellerna här hemma.
En kabel som går fritt genom luften kan altså belastas mer än en som går genom issolering inne i en vägg. Eller om lasten är konstant så måste man välja en grövre dimmension på kabeln som går genom väggen för att inte kabeln ska bli för varm.
Man får inte ha olika ledningsdimmensioner i samma grupp. Måste man ha 2,5 kvadrat nånstans på vägen så väljer man 2,5kvadrat hela vägen. T.ex. din last är just under 10A så normalt klarar du dig med 1,5 kvadrat och 10A säkring men när du väljer att dra kabeln så den får mindre kylning så tål kabeln altså mindre ström än lasten drar. Du måste därför öka kabeldimmensionen till 2,5 kvadrat. (och då kan man även öka säkringen även om det inte är nödvändigt).prototypen skrev:Vad ska elektrikern "dimensionera"? finns något annat än 10 A propp och 1,5mm2, blir det 2,5mm2 vissa bitar i väggen?
Prototypen
Altså, kabeln blir 50 graden varm när den går utanpå en vägg medan den blir 70grader när kylningen blir otillräklig och måste följaktligen dimmensionerar upp. (tempreraturerna är bara exempel tagna ur luften)
Tabellen för korrektions faktorerna är ju för att det med säkerhet i alla situationer inte ska bli för varmt i kabeln. Du kan testa ha 3 meter av samma kabel hängandes fritt i lufter ochså och se hur stor temperatur skillnad det blir på dom olika förläggningsätten.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Det är ju inte helt säkert det går att öka säkringen, det får ju inte bli för varmt med den tjockare ledaren heller.TomasSussi skrev:Man får inte ha olika ledningsdimmensioner i samma grupp. Måste man ha 2,5 kvadrat nånstans på vägen så väljer man 2,5kvadrat hela vägen. T.ex. din last är just under 10A så normalt klarar du dig med 1,5 kvadrat och 10A säkring men när du väljer att dra kabeln så den får mindre kylning så tål kabeln altså mindre ström än lasten drar. Du måste därför öka kabeldimmensionen till 2,5 kvadrat. (och då kan man även öka säkringen även om det inte är nödvändigt).
Det som händer när man ökar ledarens diameter är att temperaturen i ledaren minskar (så länge lasten är lika). Finns det utrymme för att öka säkringsstorleken till en större utan att överbelasta kabeln finns det ju inte nån orsak till att inte göra det.Snailman skrev:
Säkringens uppgift är ju att skydda kabeln från överbelastning. Förbrukaren måste ha en egen säkring om man vill skydda den speciellt.
Jamen det är ju därför man gör belastnings beräkningen, för att inte få dessa problem. Vitsen är ju att dimensionera säkringen så att strömmen i kabeln inte kan bli så hög att kabeln blir för varm.Mikael_L skrev:
Kanske jag har varit otydlig med nått?
Jag har sett att nån som skriver här har mycket bilder på sin hemsida som visar åtminstone förläggning över plasten. Ska se om jag hittar den igen.Snailman skrev:
Min spontana tanke med det är att det måste vara mycket lättare att få huset tätt om man inte måste göra hål i plasten för alla el dosor = mindre risk för ev kondenserings fukt i väggarna.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Jo, dem har jag sett ,hans byggtråd är nog den med mest bilder som jag sett, men man ser ju inte hur isoleringen har lagts in, rören skulle ju helst ligga ytligt mot väggskivan, utan en massa isolering runtom, jag har nog inte sett några bilder på rören före och efter isoleringen satts dit, och då har jag kollat något hundratal byggtrådar. Det är ju lättare att förstå hur det blir i taket, då man spikat glespanel utanpå plasten (där ska ju inte in någon extra isolering heller) så där kommer ju rören direkt mot innertaket.
Jag skulle beräkna lasten som om kablarna gick mitt inne i isoleringen så fort dom var på insidan av gipsen. Ska du har vanliga uttag och belysning så brukar det i dom allra flesta lägen funka med 1,5kvadrat med 10A säkring och 2,5kvadrat med 16 A säkring. Det finns ingen anledning att ligga på gränsen med t.ex 1,5 kvadrat med 12A last. Byt då till 2,5 kvadrat med 16A säkring.
Jag tycker mig komma ihåg att det inte finns nån korrektions faktor för kabel som ligger i rör på insidan mot gips utan den faktor som finns gäller för rör i vägg.
Jag tycker mig komma ihåg att det inte finns nån korrektions faktor för kabel som ligger i rör på insidan mot gips utan den faktor som finns gäller för rör i vägg.
Nu har jag mätt upp värmeutvecklingen för 1,5 kvmm FK i rör i isoleringen i vägg.
Jag har skapat en ny tråd för denna information:
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2-a.html
Jag föreslår att vi använder denna nya tråd för all fortsatt "temperatur på kabel i vägg" diskussion. Så kan den här tråden användas till att svara på trådskaparens ursprungliga frågor.
mvh
//Mikael
Jag har skapat en ny tråd för denna information:
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2-a.html
Jag föreslår att vi använder denna nya tråd för all fortsatt "temperatur på kabel i vägg" diskussion. Så kan den här tråden användas till att svara på trådskaparens ursprungliga frågor.
mvh
//Mikael
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden