I helgen såg jag i en lampbutik lysrörs lampor till 220V-spottar. Tyvärr medgav tiden inte möjlighet att fråga om dessa var dimbara eller ej.

Med så många spottar som vi har skulle effektförtjänsten skulle vara alldeles fantastisk 11W istället för 40W. Men då ska de vara dimm-bara såklart. Någon som vet? Någon som använder sig av dessa lampor?

Normalt sett så är sådana inte dimmbara. Det börjar tydligen komma varianter, men de kräver oftast speciella dimmers.

Det har ju länge funnits vanliga lysrörsarmatutrer som varit dimbara s.k HF don. Dessa har tidigare varit orimligt dyra och mest funnits i mera proffesionella sammanhang (typ 2-3000 per armatur).

Håller med ovanstående.....lysrörslampor med inbyggda driftdon är mycket sällan dimbara. S.k. professionella lysrörsarmaturer med ljusreglering är inte speciellt dyra om man håller sig till analog ljusreglering (1-10V). Du kan hitta armaturer under 1000:-. Digital reglering, exempelvis via DALI-protokollet, kostar betydligt mer och kräver dessutom lite programmering................
Jag har installerat digitala lågvoltstransformatorer i mitt badrum. Jag kan därför
ställa in favoritscener, exempelvis en "sminkscen" resp. "duschscen"......

Med andra ord så vet ingen av er med full säkerhet. Någon annan som känner till om dessa lysrörslampor till 220V spottar och med GU10 sockel är dimbara?

Nu har Osram kommit med en dimbar lågenergilampa som du kan dimra med en enkel glödljusdimmer.

• Dimbar lågenergilampa med E27-sockel
• Lång livslängd - 15 000 timmar
• Dimbar 100%-15%
• Dimbar med vanlig enkel glödljusdimmer
• Klarar att tändas och släckas 500 000*/ gånger
*/ vid 90 min tänd och 15 min släckt
• Glödljuslikt ljus 2 700 K
• Enr: 8331210

Hörde iofs inte riktigt hit, men ändå...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.