Vad jag kan finna ut så har varken Eljo eller Elko någon touchdimmer (beröringskänslig) utan endast tryckdimmrar. De touchdimmrar som jag funnit som också stödjer elektroniska transformatorer kostar multum, t.ex Jung för drygt 2000 kr.

Två frågor:
  • Finns det ngn teknisk anledning till att Eljo och Elko inte erbjuder touchdimmrar?
    .
  • Kan ngn tipsa om en prisvärd touchdimmer för elektr. trafos som matchar Eljo/Elko polarvita installationsprodukter?
Anledningen till att jag gillar touchdimmrar är att det snabbt och enkelt att tända belysningen till föregående läge (förutsatt minnesfunktion). Har inte testat tryckdimmer kan därför inte avgöra om det ger samma känsla.

Mvh
Michel

Tryckdimmer har ju exakt samma funktion, men inte touch.

De touchdimmers som jag har haft anledning att använda har varit klart struliga, de har varit svårt att få dem att reagera överhuvudtaget, när man sedan äntligen får den att "ta" så har man tryckt så länge på touchytan att den börjar dimma. Tryckdimmers är mer tydliga.

Undvik touchdimmers i möjligaste mån. Tryckknappsdimmer/dosdimmer har samma funktion. Har skrotat touchdimmers på flera ställen, då de tänder av sig själva vid spänningsvariation. (Sen blir ju istallationen mkt enklare om man behöver flera manöverstllen också.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.