H
hempularen: Vi har ett kök med matplats på 32 kvm. Vi har spottar över matlagningsdelen som är på ca 14 kvm. Där har vi 10 spottar (50w). Det är helt tillräckligt, men jag skulle inte vilja gå ner nämvärt i antal. Sedan har vi en vanlig armatur med 3st 40w konventionella lampor över matbordet. Och ytterligare 2 vanliga taklampor med 2x 60w i den delen av rummet. Lampan över bordet går att
4 svar · 3,4k läst
D
dalle: Det var FK jag menade. Tack igen för info!
4 svar · 2,3k läst
D
d-sajn: Jag vill ha 4st spottar i min fönstersmyg och funderar då hur jag skall dra fram rör till dem. Borrar hål i reglarna så att jag får in en rotdosa som jag sedan kopplar på en slang på till en gemensam dosa för alla fyra. Då jag inte kan köra starka spottar pga värmeutvecklingen(finns ju inte plats att bygga in någon "värmehuv" så antar jag att jag behöver en transformator, vart
0 svar · 2,5k läst
apersson850
apersson850: Jag har varit med om att leta fel i gatubelysningsanläggning (privat, hörde till ett hotell), där vi hade kortslutning i någon av en skrälldus stolparmaturer. Mycket erfaren gubbe var med, släpandes på en 2 kW fläktkamin, mitt i sommaren (!). Den kopplade han in i serie med belysningsstolparna. På med strömmen och så gick han ut framför hotellentrén och väntade. Efter en stund
20 svar · 3,3k läst
·
apersson850
apersson850: Det har åtminstone funnits sådana relä, för dosmontage. Men de får nog inte plats i samma dosa som brytaren (man brukar ju ha tryckknappar). Det finns kanske en väggdosa den kan bo i? Jag har installerat sådana i en del långa korridorer, där man vill kunna tända och släcka på för många ställen för att trapp- och korsomkastare ska vara vettigt. Kollade i NEA:s katalog. Finns
14 svar · 4,9k läst
S
Stevee: [citat] Jag tänkte att det kanske var någon som byggt Myresjöhus som visste. Frågar man i forumet där de själva svarar verkar det som om de flesta prisfrågor hänvisas till det lokala sälkontoret.
3 svar · 1,4k läst
E
el_richard: Och vad gör silikon slangen för nytta? FK torkar ändå, men risken för kortslutning minskar.... Använd i stället 12 Volt spott, kabel märkt 90, typ PLS från teccon. eller likn.
18 svar · 6,3k läst
E
el_richard: Hur ser em gängsäkrings centralen som "matchar" ut? Skicka gärna upp en bild...
2 svar · 2,9k läst
J
johan77: Nm, hittade svar på frågan här: http://www.byggahus.se/forum/el/6020-kulo-och-skyddsjord.html
1 svar · 3,7k läst
J
jon_h: Richard, du har rätt i att en bärande vägg inte sviktar, men nog kan den låta ihåligt.
9 svar · 5,7k läst
C
CHC2: Ah - Eljodosan var precis det jag letade efter. Man tackar!
7 svar · 6,9k läst
·
E
el_richard: Nu har Osram kommit med en dimbar lågenergilampa som du kan dimra med en enkel glödljusdimmer. • Dimbar lågenergilampa med E27-sockel • Lång livslängd - 15 000 timmar • Dimbar 100%-15% • Dimbar med vanlig enkel glödljusdimmer • Klarar att tändas och släckas 500 000*/ gånger */ vid 90 min tänd och 15 min släckt • Glödljuslikt ljus 2 700 K • Enr: 8331210 Hörde iofs inte riktigt
4 svar · 2,9k läst
GoForIt
GoForIt: Det är ju som sagt svårt att på bilderna exakt bedöma fabrikat, då det ju finns flera tillverkare som kör denna typ av armaturer. Bl.a. elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer har flera varianter.
2 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: sawsaw Jag vill bara säga att du har helt rätt.
44 svar · 27,9k läst
B
bonnen: Du får hålla isär begreppen lite annars blir det lätt fel, det du skall ha reda på är vem som är nätägare i ditt område det kan du få reda på här Svenska Kraftnät Elleveratören är den du köper elen av, det kan vara olika aktörer. Lycka till :)
2 svar · 2,1k läst
R
rockles: [citat] Nej jag tänker inte rätta dig
8 svar · 14,6k läst
E
el_richard: lägga kabeln under skåpen d.v.s bakom den lösa fronten (sockel) så slipper du fräsa, bara en ide, kanske inte fungerar hos dig....
10 svar · 9,8k läst
E
el_richard: Tänk på att varje utgång max klarar 105 VA fast trafon e på 150 (om det är den som klarar 12 meter). SG ARMATUREN | Sverige# på bilden står det max 105 VA group load "Så du inte drar kabeln för långt typ 150 VA på 12 meter i "EN" slinga..."
1 svar · 3,8k läst
P
sawsaw: Jo, men de är mer avsedda för eftermontage eftersom man "klämmer" fast dom i skivan. Smidigaste är att bygga med 45x95 reglar eller sätta dosorna omlott.
8 svar · 4,4k läst
K
sawsaw: Jag skulle iallafall dragit ut en ny matning till det nya elementet.
11 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Efterssom du bygger nytt hus så antar jag att du har en elektriker med i bilden. Då skall du inte behöva se detta som ett problem. Elektrikern skall kunna dessa saker. Om vi antar att du har gjort en deal med elkillen om att ex. dra rör etc själv. Så måste du ändå ha koll med elektrikern om vad som är rätt INNAN du gör det. Personligen tycker jag att downlights är bästa lösningen i
28 svar · 7,2k läst
M
MejaCopah: Kabeln som följer med downlightsen, (ho3vvh2-f) den bör ju vara tänkt att användes i installationen, så då bör den ju vara värmetålig. När man köpte spott kopparna så fick jag med nån tejp och slangbit, måste den användas på varje kabel i koppen? det är inte det lättaste att få på!
4 svar · 3,3k läst
·
K
sawsaw: [citat] Det ÄR ett skymningsrelä och det har till uppgift att tända och släcka din utomhusbelysning automatiskt.
5 svar · 2,7k läst
·
R
rockles: Jag tror inte man ska stirra sig blind på utredaren utan även kika lite på vad Elsäkerhetrsverkets handläggare av behörighetsfrågor säger saxat i från Elsäkerhetsverkets nyhetsbrev nr 4 2006 "Lennart Brandt arbetar med behörighetsfrågor på Elsäkerhetsverket och tycker att grundtanken är bra. Han ser dock några tveksamheter och menar att utredningen väcker en del frågor. – I
2 svar · 2,1k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Enligt pågående dialog på www.pellets.info så skall den vara kontinuerlig, och ligga kvar tills brännaren görs strömlös.
4 svar · 4,4k läst
M
MrMagic: Undvik touchdimmers i möjligaste mån. Tryckknappsdimmer/dosdimmer har samma funktion. Har skrotat touchdimmers på flera ställen, då de tänder av sig själva vid spänningsvariation. (Sen blir ju istallationen mkt enklare om man behöver flera manöverstllen också.)
2 svar · 2,3k läst
Fotografen
Fotografen: Är det som du säger så är det fortfarande felkopplat, jfb ska inte lösa för ett enfas 230-element!
33 svar · 4,6k läst
S
sverre: ......men det är ju mycket billigare att handla på Biltema........*kastar in en brandfackla!*
7 svar · 3,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24179
2 svar · 4,6k läst
gnistjagare
gnistjagare: [citat] Då får du läsa på. Utomhus räcker det med IPX1 om det är skyddat mot regn.
18 svar · 10,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.