Kan man dra installationskabel lös i taket när jag ska koppla från spottarna till kopplingsdosan och sen vidare till dimmern ??

Eller måste man köra med vp eller flex ??

Mvh Tobbe

Kemi skrev:
Kan man dra installationskabel lös i taket när jag ska koppla från spottarna till kopplingsdosan och sen vidare till dimmern ??

Eller måste man köra med vp eller flex ??

Mvh Tobbe
I princip ja, förutsatt att du har dragavlasningar i alla ändar samt att du använder en kabel godkänd att bygga in. Dock skall jag inte gå ed på det. Skall kolla nästa gång jag har Standarden i hand...

Men varför? Blir mkt enklare med VP eller flexrör, speciellt vid installation och felsökning. För att inte tala om när det är dags att byta kablage av någon anledning.

Tänkte mest att det är enklast att göra så. Behöver inga rör eller slang. Lätt att bara dra kabeln fritt.

Om du lägger rör så kan man köra med FK, betydligt enklare än ex. EKK som jag tror att du får lägga lös (med betoning på TROR). Framförallt med tanke på att du då måste fixa dragavlastning till kabeln också, vilket du slipper om du kör med rör och FK.

Nu antar jag att vi pratar om 230V spottar?

Kemi skrev:
Tänkte mest att det är enklast att göra så. Behöver inga rör eller slang. Lätt att bara dra kabeln fritt.
Förviss kanske något lättare, och vad jag kan se i SS4364000 helt ok med rätt kabel och installationsmetod, men tex. flexslang är inte heller särskilt besvärligt att dra. Finns ju med färdigdragen FK i också! Om man sedan fäster upp den ordentligt så får man ju alla möjligheter med en infälld installation också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.