Har det någonsin varit tillåtet att dra grön och/eller gul FK?

Har det varit brukligt att använda blå PEN-ledare som inkommande matning i mätarskåp?

Grön FK användes tidigare som fas hos mig iaf.

sa3afc skrev:
Grön FK användes tidigare som fas hos mig iaf.
Vet du om detta var tillåtet och mellan vilka år isåfall?

vedeldaren skrev:
Vet du om detta var tillåtet och mellan vilka år isåfall?
Före 1958 kan i princip FK ha vilken färg som helst i anläggningen. Brukligt var att använda röd FK som PE-ledare, men den kunde även användas till annat. Och detta i samma anläggning. Gul och grön FK tillverkas inte efter 1984, vill jag minnas, på grund av förväxlingsrisken med GG PE-ledare, men fick användas så länge lager fanns. Vilket antagligen innebär att den kan användas än idag. Dock MÅSTE PE-ledare vara gul-grön, åtminstone efter 1972, kan vara tidigare också.

Fas och neutralledare är oftast svart och vit i äldre anläggningar. Eller tvärsom. Så det vill till att veta vad man håller på med.

Likaså kan inkommande PEN-ledare i äldre TNC-anläggningar ha skiftande färger, oftast är den vit men i regel var det den lokala nätägaren som bestämde färgföljden. Eller ibland montören.

Gul och grön FK användes nästan hela 80-talet och ersattes av grå och orange. PEN var blå långt in på 90-talet, på slutet med gul/grön tilläggsmärkning, dvs en tejpsnutt i ändarna som talade om att det var en PEN.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.