Jag undrar om det är någon som har tips på hur man drar en teleledning mellan mitt hus och teleskåpet som står vid min tomtgräns. Röret finns redan i marken men det är övergrävt, för de som byggde huset grävde igen utan att lägga i en dragvajer. Sträckan är 25 meter och jag hade inte tänkt att gräva upp alla 25 meter ca 1 meter djupt... Detta upptäcktes inte i tid vilket husleverantören nu vägrar att gräva upp om vi inte betalar. Många tycker nog att vi ska stå på oss men det står bara i kontraktet att "nedgrävning av tele och el rör ingår".

Vet någon också vilken typ av kabel som används? Typ artikelnummer och var jag kan köpa en sådan kabel.

/Honeybun

Bara att köra i en käppvinda/dragfjäder och därefter dra i kabeln. Kolla vad Telia har att säga de kanske gör detta i samband med instalation.

Eller blås/sug igenom en draglina. 25 meter är ingenting i det här sammanhanget.

Är det segt kan en kombination av dammsugare och tryckluft funka. Tex murarsnöre/fiskelina mm mm med en liten papperstuss far normalt igenom enkelt.
Fråga Telia som sades ovan, de KAN vara mer än nöjda med dragtråd.

Vi hade ingen dragtråd i vårt telerör. Inga problem för Telia (eller deras underentreprenör snarare) om du inte har orimligt skarpa krökar på röret. De hade egen dragfjäder.

Jag pratade med glocalnet och de kan lösa problemet till 675 kr + telekabeln om det var färdig draget ända fram till telestationen. Kopplingen i telestationen och i mitt första telejack ingick i det priset. Detta är betydligt billigare än vad telia tar 7000 kronor för. Vill helst slippa telia.

Honeybun skrev:
Jag pratade med glocalnet och de kan lösa problemet till 675 kr + telekabeln om det var färdig draget ända fram till telestationen. Kopplingen i telestationen och i mitt första telejack ingick i det priset. Detta är betydligt billigare än vad telia tar 7000 kronor för. Vill helst slippa telia.
Den prisskillnaden lät inte riktigt rimlig. Jag tror inte det är samma saker du fått pris på. Alternativt har Gloclnet missat något..

Gissar att det som Glocalnet menar med "färdigt till telestationen" är just detta som Telia vill ha 7000:- för.

Priset 7 000 kr låter ganska normalt för Telia. För några veckor sedan hörde jag på byggarbetsplatsen, att Telia skulle ha 10 000 kr för att förlänga en befintlig telefonledning några meter på byggarbetsplatsen fram till den kontorsbod som ställts upp på bygget. Byggentreprenören skaffade då (om jag förstod det rätt) en trådlös växel och trådlösa telefoner i stället vid gamla jacket. Det blev dock inte Telias utrustning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.