När jag skriver seriekopplat menar jag hur VP-rören är dragna d.v.s. från kopplingsdosan -> spot1 -> spot2 o.s.v.

spot_burk.jpg

Fler tips på värmetålig kabel?

hempularen skrev:
Det finns en speciell kabel för detta heter något i stil med PLS 90. Finns bla. hos elbutik.se fast inte i deras kabelsektion utan bland tillbehör (eller ngt sådant) under belysning. Den är (eller var ialla fall) klart billigare än den som refereas ovan.
Aha!

PLS 90, Anti Twin
PLS 90 är en ny kabel för installationer av halgen-downlight belsyningar. Kabeln är tydligt men diskret metermärkt för att lätt mäta åtgången samt vad som återstår i förpackningen. Konstruktion Ledare: Extra Mångtrådig koppar Isolation: 90°C PVC Mantel: 90°C PVC Vit. Metermärkt Användningsområde: Anslutningskabel för halogen downlight belysningar både på primär och sekundärsidan om transformator. Ej för fastinstallation, men får förläggas i rör. Finns också som PreFix (färdigdragna rör). Märkspänning: 300 V
20,75/m
elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer

Silikonkabel SIHF
Flexibel värmebeständig kabel. Flexibel kabel med fintrådig ledaruppbyggnad, som i kombination med silikongummimanteln ger en mycket elastisk kabel med liten böjradie. Kabeln användes där särskilda krav ställs på värme- och köldhärdighet på isoleringen.

Tillverkningsnorm: Enligt VDE 0250,0293.
Godkännande: SEMKO, VDE och SEV.
Driftspänning: 300/500 V. SiHF - mångtrådig flerledarkabel, yttermantel av Silikon.
Ledare: Fintrådig förtent koppar.
Böjradie: Diam. x6 Temperaturområde: -60 o C till + 180 o C, kortvarigt +250 o C.
Genomslagsspänning: (vid -20 o C): >3 kV.
Provspänning: 2000 V.
Med gröngul skyddsledare.
elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer

Ju dyrare desto högre temperaturbeständighet.....

Mikael_L skrev:
Varför då?
Undrar jag med!
Självklart måste dom ju vara gjorda för att klara sin stämplade maxbelastning, annars är det ju lurendrejeri!
Då byter jag fabrikat direkt om jag hittar en sån dimmer!

RHH brukar ju annars den värmetåliga kabeln heta. Jobbig att dra i VP-rör eftersom den hugger tag i i sidorna. potatismjöl eller talk krävs

ByggaNytt skrev:
Står mycket nyttigt i denna:

[länk]

Bra förklarat där;

Man skall inte belasta en dimmer till 100% (utan kring 75%) för att hålla nere drifttempraturen och på så sätt förlänga livslängden hos dimmern...

Men länken var bra som sagt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.