Skall dra in högtalarkablar samt tvkablar bakom gipsväggen ? Tänkte borra 5 cm hål men så kom jag på att de kanske finns färdiga "uttag" för dessa ändamål som man kan använda så kablarna slipper vila mot gipset. Typ kopplingsdosa (dock är dessa lite svåra att få in scartkablar i..)

Är det inte jäkligt hawaii att bara slänga in kablarna löst i väggen? Dra VP-rör och sätt riktiga dosor med snygga genomföringar i stället...

Dra riktiga rör och vanliga standarddosor. det blir snyggare och smidigare. Dessutom ack så mycket trevligare den dag man vill ändra något

mats_o skrev:
Dra riktiga rör och vanliga standarddosor. det blir snyggare och smidigare. Dessutom ack så mycket trevligare den dag man vill ändra något
Ok. Känns som om man borde dra rör. Är ingen snickare men då måste jag väl riva bort alla gipsskivor för att kunna ta mig förbi alla reglar...?

carax skrev:
Ok. Känns som om man borde dra rör. Är ingen snickare men då måste jag väl riva bort alla gipsskivor för att kunna ta mig förbi alla reglar...?
Ja troligtvis, men det problemet har du ju ändå även om du försöker dra ren kabel liggande löst i väggen.

Jag har dragit till ett hemmabiosystem, varav kablaget till projektorn var det klart besvärligaste. Då drog jag VP/flex 32 mm, för att kunna få i bra videokablar. Det var så pass besvärligt ändå att jag drog sönder en S-video. Nu kör jag endast HDMI.

Termineringen av högtalarkablar ser ut nästan identiskt som här http://www.prisjakt.nu/visa_galleribild2.php?pic_id=23712&pic=.jpg med Renova serien (som jag för övrigt använder till samtliga brytare och uttag också). Videokabeluttagen har jag INTE terminerat utan bara gjort ett centrumhål i en täckplatta. Den sitter ju uppe vid taket så man ser inte att det finns en apparatdosa innanför.
http://hem.bredband.net/b534741/Bild 077.jpg

Men som sagt, använd VP rör, du tjänar på det!

Snyggt hemma hos mig från Gira:

img_1269__medium_.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.