2 571 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Behövs strömbrytare för utelampor respektive badrumsfläk?
Hej!
Jag har två frågor på samma tema:
Inne i badrummet sitter en fuktstyrd takfläkt som sköter sig själv. Nu är den kopplad via samma strömbrytare som belysningen i badrummet (kronbrytare). Detta gör att man ibland glömmer bort och då stänger av strömmen till fläkten eller slår av på den av misstag, då går den en stund. Nu vill jag kopplat om så att fläkten alltid har spänning.
Liknande har vi i garaget där utebelysning är kopplad vi en strömbrytare och en ljussensor. Strömbrytaren är samma som man tänder inne i garaget (kronbrytare) vilket gör att man ibland slår av utebelysningen av misstag. Vi vill att utebelysning på garaget alltid ska lysa (styras av befintlig ljussensor).
Finns det något argument för att ha en extra strömbrytare till fläkten/utebelysning dvs byggla bort befintliga brytare? (jag kan inte komma på något själv).
Elefant
Jag har två frågor på samma tema:
Inne i badrummet sitter en fuktstyrd takfläkt som sköter sig själv. Nu är den kopplad via samma strömbrytare som belysningen i badrummet (kronbrytare). Detta gör att man ibland glömmer bort och då stänger av strömmen till fläkten eller slår av på den av misstag, då går den en stund. Nu vill jag kopplat om så att fläkten alltid har spänning.
Liknande har vi i garaget där utebelysning är kopplad vi en strömbrytare och en ljussensor. Strömbrytaren är samma som man tänder inne i garaget (kronbrytare) vilket gör att man ibland slår av utebelysningen av misstag. Vi vill att utebelysning på garaget alltid ska lysa (styras av befintlig ljussensor).
Finns det något argument för att ha en extra strömbrytare till fläkten/utebelysning dvs byggla bort befintliga brytare? (jag kan inte komma på något själv).
Elefant
Produkter som diskuteras: "badrumsfläk"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Vad gäller lampan är det inga problem att "byggla" förbi en eventuell brytare.
När det gäller fläkten så skall denna föregås av allpolig frånskiljning. Hur den skall vara utförd framgår av monteringsanvisningen.
Den allpoliga frånskiljningen skulle kunna göras med säkringen i centralen. Jag är dock osäker på om man uppfyller 536.2.1.2.
Jag tycker att det borde räcka.
När det gäller fläkten så skall denna föregås av allpolig frånskiljning. Hur den skall vara utförd framgår av monteringsanvisningen.
Den allpoliga frånskiljningen skulle kunna göras med säkringen i centralen. Jag är dock osäker på om man uppfyller 536.2.1.2.
Jag tycker att det borde räcka.
Tack för svaret!
Jag kollade på installationsanvisningen för fläkten, den skulle förgås av en allpolig strömbrytare. Tittade även på strömbrytare om det var en speciall som bryter både nollan och fas men det var en standard kronbrytare (suck).
Men när jag var inne på hemsidan för fläkten (pax) såg jag att det fanns allpolig brytare som kunde sätta i själva fläkten som tillbehör. Får ta och införskaffa en sådan brytare så blir det okej.
/Elefant
Jag kollade på installationsanvisningen för fläkten, den skulle förgås av en allpolig strömbrytare. Tittade även på strömbrytare om det var en speciall som bryter både nollan och fas men det var en standard kronbrytare (suck).
Men när jag var inne på hemsidan för fläkten (pax) såg jag att det fanns allpolig brytare som kunde sätta i själva fläkten som tillbehör. Får ta och införskaffa en sådan brytare så blir det okej.
/Elefant
paxarna plockar man ju lös från montageplattan och då är den ju heltotalbruten, räcker inte det. jämför med tex en halogenarbetsstrålkastare, den har ju int nån allpolig brytare utan en stickpropp. även paxen har "stickpropp"
Min fråga är, Är det mer regel än undantag att inte montera någon allpolig brytare på paxfläktar i badrum. För av alla de badrum som jag har sett med paxfläkt, så har jag aldrig sett någon med allpolig brytare... Utan oftast kabel från koppingsdosa, armatur eller direkt ut från vägg/tak.
Men står det i tillverkarens anvisningar så ska det ju vara så.
Men står det i tillverkarens anvisningar så ska det ju vara så.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Vår elektriker satte INTE någon allpolig brytare före den fuktstyrda fläkten - men den sitter på en egen säkring.
/Ingenjören
/Ingenjören
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tycker det självklart att neutralledaren inte behöver brytas. Jag har inte standarden med mig men det står att. Neutraledaren inte behöver brytas vid allpolig brytning i TN-system. Får återkomma med sidnummer.pellefant skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden