El
prototypen: Nuvarande kombination är inte bra, både dimmern och trafon kan skadas. Dimmern av överström/överspänning och trafon av överhettning. Billigast är nog att byggaom/byta trafo i lampan till en elektronisk, dimbar trafo. Under helgen så kör med strömbrytare. Prototypen
Bossebus: Kanske borde försöka satsa på en ny plc istället ...har försökt få tag i microwin, men börjar kännas hopplöst. Du har möjligtvis ingen 300:a över Janne ?...
hempularen: De hide a light armaturer jag har sett är specade att de skall ha 5-8 mm luftspalt (olika mellan olika varianter) när de är bestyckade med 20W lampor. De flesta lampor på 35W och över kräver ca 100-150 mm avstånd.
el_richard: 1 nää. 2 skjut i tumstocken innan, eller peta med ett vp-rör, typ.
Carl: Sorry, följde inte länken och såg att det var 12V. Ja du får leta upp motsvarande lampa ur Lumiance sortiment och matcha. Utan att läsa tabellerna kan jag säga att du borde köra med den stora boxen till 50W, men jag hade använt 35W ljuskällor till 12V och kört den lilla boxen.
Videonisse: Kanallisten.com har golvsocklar i trä som är godkända (S- & CE-märkning) för fast förläggning av t.ex. EKK samt att man kan dra annan kabel i samma list. Jag har själv använt Primo-lister i en tidigare lägenhet och det var helt okey men de ifrån Kanallisten är i trä och separerar fast och egen installation. Jag anser de är bättre (går även att måla och finns dessutom alterntiv i
elis@sevalla: Jag fattar inte varför man måste lägga ner en massa saker precis där jag skall fram. Det är som när man är ute i trafiken man åker på en enslig väg när man kommer fram till en korsning så kommer det alltid en bil som man måste vänta på för övrigt så åker det sällan bilar på denna väg men när jag kommer till korsningen så kommer det alltid en bil
jon_h: [citat] Good point. Jag kikade runt lite, och det visade sig att jag inte hade hängt med riktigt. Förut tror jag att i princip alla flytspackel innehöll aluminatcement, och jag tror att det var det som gjorde dem fuktkänsliga. Men nu hittade jag massor av flytspackel som tål att ligga utomhus, och då lär de ju tåla hur mycket vatten som helst. Men man ska nog se till att spacklet man
rockles: Sawsaw har som vanligt helt rätt kan bara hålla med. Det är däremot i område 0 som man inte får ha materiel SELV max 12 V AC eller 30V DC i IP 67 utförande och de skall vara speciellt avsedda för använding i Badkar/Duschkar.............
prototypen: SawSaw har helt rätt. Det finns något som heter sektionering och det kan vara praktiskt att inte hela huset slocknar vid ett jordfel. Är det ett jordfel i den fasta installationen så kan det dröja till dagen efter innan du får det åtgärdat och då är ju livet lite drägligare om delar av huset har ström. Jordfel i fasta installationen är nog väldigt sällsynt, det är mera strykjärn
el_richard: i stockholm med vatten fall så kostade det för 2 år sedan. Byta från 16 till 20 A ca 500 kr mer per år. från 16 till 25 A ca 900 kr mer per år. Så igentligen e det ingen större kostnad, med tanke på vad en förstörd huvudsäkring kan kosta, typ. förstörd mat (kylskåp) med följd av en eventuell fukt skada på parketten... Snåla inte... 25 A e fint... :-)
HobbeT: ... vore kanske att titta på en 230V 3-fasskena istället, med tillhörande adapter http://www.elbutik.se/?category_id=13522
DiamondT: Hej! vi bor i ett 1-1/2 planshus på 180 kvm, byggt 2004, beläget i Västeråstrakten. Värms av en Nibe fighter 310p frånluftsvärmepump, upptill det har vi en täljstenskamin som det eldas rätt flitigt i under vinterhalvåret. Vi har en förbrukning av ca 10 500 kwh per år. Kaminen ger visserligen en hel del extravärme, men så har vi barn också, med duschning och tvätt och allt vad det
Hoppis: Jag tänkte montera tre 12v spotar 50W mha följande trafo: Ahlsell internetbutiken Funka inte och länka men El->74 Downlights->Belysningstransformatorer->Eltrafo Luminance Enklaste hade ju varit om jag hittat en rund eltrafo som fick plats i en eldosa. Nu hittade jag inga sådana på 150 VA. 1. Var placerar man bäst en eltrafo av det här slaget? Några tips? 2. Måste man ha en kåpa/dosa
__OJ__: Hej Som jag skrev så ska jag har ett antal punktbelysningar dvs taklampor eller liknande, tror oxå det blir lite konstigt med enbart spottar!. Finns det ingen som har några bra länkar till sidor som visar olika typer av installationer av spottar eller egna bilder?? Vore grymt tackasam.
hempularen: Jag kan ha fel, men jag tror inte att det är någon dramtisk förbättring av energiförbrukningen mellan gamla och nya torksskåp. Såvitt jag förstår så fungerar både gamla och nya torkskåp efter principen att blåsa ut den varma fuktiga luften. Dvs ingen energiåtervinnig. Skillnaden om där är någon, skulle möjligen kunna handla om lite mer optimala luftströmmar eller så, men det
sawsaw: [citat] Du skulle kunna dra en 4G1,5 och jag vill påstå att 2x10A räcker. MEN du måste ta strömmen från två olika faser, inte bara två olika säkringar. Du ska också ha antingen tvåpolig säkring eller i sista hand en jordfelsbrytare. Kabeln ska mynna ut i och förgrenas till uttagen via en kopplingsdosa och alltihop måste märkas upp riktigt ordentligt. Jag förordar med anledning av
gravedigger: ROT-dosorna är väl iofs förberedda för anslutning av vp-rör eller slang i princip överallt?
Vedeldarn: Jag har löst ett sånt problem på sågverket. Spånsugen sitter på ytterväggen och sen är det plaströr och plastslang fram till sågaggregatet så jag fick spånet att klumpa ihop sig i slangen. Jag tog en bit eltråd som jag har till elstängslet och mätte ut en bit som räckte från sågaggregatet och nästan fram till fläkten och gnöt fast den om slangen och lät fläkten suga in
hempularen: Kan inte påstå att jag har fakta om det är tillåtet eller ej. Men en punkt kanske man då måste tänka på. Dragavlastning. Min erfarenhet är att taklampor inte brukar ha mycket till dragavlastning där anslutningssladden kommer in. I många fall sitter det en sockerbit eller liknande som man sedan anluter en sladdstump till helt utan dragavlastning. Eller så går det en sladd ända in i
MathiasS: Det går ju att göra även den enklaste pryl väldigt komplicerad.....:p Om frågeställaren specificerade i vilken applikation dessa säkringar ska appliceras tror jag det skulle vara lättare att ge ett precist svar. Om jag tex antar att Joflopp pratar om en bil eller båt så är det inte så besvärligt att ge svar: 1. Huvudsäkringen dimensioneras efter kabelarean 2. Säkringar för
sawsaw: Nej, den ska sitta lätt åtkomligt utan att behöva demontera någonting.
pellefant: precis vad jag diskuterade med elsäkerhetsverket för 1 år sedan om anslutning av kar med stickpropp som är ce-märkta. fick till svar att dom skall vara fast anslutna och att man skulle försöka få ett intyg från importören/tillverkaren på att ce-märkningen var uppfylld fast man klippt stickproppen.
ktm525: Kanske var en fackman som gjort det?? De stämmer ofta in på profilen 40 talist med manliga avsikter