El
empe: Hide-a-lite har en trafo (48V) för Power LED lampor som ser ut att passa i en dosa. Kanske går nån av dom armaturerna att använda? www.elco.se (converter PLR)
rockles: Uttagen behöver inte ligga över egen jfb 30mA, men jag skulle nog göra så på grund av det som hempularen skriver......
el_richard: Eller om man köper en dosfräs, den med pappers kartong med ett blått lock till fräsen, det blå plast locket kan man fästa i dosan, sedan lägg lite färg på spetsen -> trycka till -> Hoppla så har man ett märke på gipsskivan.... PS.detta läste jag i instruktionerna som följde med dos borren, men instruktioner läaser man vell inte..... DS
prototypen: Vad för slags innertak ska du ha? Svaret på den frågan kommer att lösa upp många knutar, Prototypen
hempularen: Det finns en variant från LVI (och säkert från fler) som har sitt kopplingshus vridbart. Man kan då om man vill vrida det mot väggen (och fixera) det så att det ligger rakt över håler för kabeln. Ingår även en tätningsring. Så slipper man helt synliga sladdar/kablar.
elmont: Borra snett upp/ner från karmsidan och in i botten på dosans hål så blir inte böjarna så tvära. Använd "ROT- dosor" för att sätta apparater i. Du behöver en speciell dosfräs som har något mindre diameter till den dosan
Kjell_G: Tack för svaret, då vet jag hur det funkar. Tänkte dra TV-rör från antennen genom vindsbjälklaget på ett par ställen, ska tänka på att täta dom nu. /me
prototypen: Dra kabel i VP rören, röret slutar jäms med väggen och där går kabeln in. Klammras i taket och i rör i väggen. Prototypen
Daydreamer: Jajjamen, det är 9mm utegips som jag hade över, för att skydda plasten mot värsta värmen, där blir det sen puckar av hidealights nr 1210, 20w/12v, rundtrafo i kopplingsdosan. Det som saknas är alltså gips/träpanel på glesen o sen borrar jag hål för spottarna o sen drar jag värmekabel o sen monteras spottarna.
MatEr: Är lite fundersam på om dom har samma infästning! Tror måtten skiljer, vore intressant att få reda på! Kollat efter produktritning på Merten men hittat inga mått på infästningarna Trail and error verkar nog vara rätt teknik!
falukorv: Ja, det har du rätt i, alltid bra med feedback!!
gnistjagare: [citat] Inte många som har det certet. Inte många som är kvar i facket för den delen heller. Själv är man med i SIF sen flera år. Du verkar ta mycket av det du skriver i luften. Jag har aldrig haft problem med att jobba i Norge fast jag aldrig haft ett cert, inte inom EU heller (Italien, Tyskland, Danmark, Finland). Men du ändrar nog uppfattning när du fått lite kött på benen och
BigDick: Ett tips när man handlar elmateriel/elprodukter: Köp bara sånt som har ett europeiskt godkänningsmärke, dvs. S, N, Fi, D, VDE, KEMA mfl. Det visar att tillverkaren är seriös och har låtit någon oberoende kolla säkerheten på produkten. Dessutom innebär sådan märkning att tillverkaren utsätts för årliga inspektioner av sin produktion och slutprovning i denna. CE-märke är krav på
prototypen: Frågan är nog ställd utifrån problemet med switchade "trafos" med deras switchfrekvens på 20-500 kHz. Svaret är JA, ledarna kan vara längre än 2 meter utan problem men man måste beakta resistansen i ledningen och därmed spänningsfallet. Inget allvarligt händer men med lång ledning blir det mer GLÖDljus. Man kan behöva öka ledararean för att behålla ljusstyrkan. Prototypen
rockles: Tillverkarens ansvarar för att ge monteringanvisning och precis som Elmont säger så har tillverkaren en stickpropp på sin produkt så är den avsedd att använda med stickpropp. Sedan kan ju givetvis tillverkaren säga i sin instruktion att denna kan du klippa bort stickproppen och ansluta fast. Att du enligt EU-direktiven säger att det är mer sunt förnuft stämmer inte riktigt.
prototypen: Det finurliga med en dubbel trapp att man kan använda ena halvan till trapp och den andra som enpolig. prototypen
hempularen: Jag har använt de dosorna vid infällning av uttag i köksskåp. Det blir väldigt trång i dem så man måste planera noga, finns inget utrymme för någon extra koppling. Nästan så att man måste ha koll på vilken riktning trådarna kommer in i dosan i förhållande till var anslutningarna är på uttaget. Finns inget utrymme för trådar mellan dosbotten och uttaget, fast det går att
gnistjagare: [citat] Jo då! IP56 är fullt godkänt. (Står längst ner i texten) ::)
elis@sevalla: Skulle nog rekomendera att du köper lampor spottar armaturer se bara till attt dom är CE godkända så kan du komma ner i pris så står elektriker för kabel och klammer + dragningen och kanske nått mer
kilroy: Det kommer att bli en ny grupp från centralen, det är redan förberett och el i kåken är jordad sedan elrenoveringen. Precis som nicdah skriver så kommer jag antingen: 1. Övergå från kulo till FK i kulodosa i kök. Sedan rör genom vägg till infälld kopplingsdosa för vidare infälld dragning. ELLER 2. Skala upp kulon och dra kablarna genom ett rör till den infällda kopplingsdosan.
ByggaNytt: Satte mina på 105 cm från färdigt golv till centrum dosa och det gäller då den översta dosan... http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/teknik/el_installationer/el_installationer_8.jpg
sawsaw: [citat] Jag skulle vilja säga att jag har det men exakt var det står kan jag inte peka på just nu. I fallet i just denna tråden så ska den vara fast ansluten iallafall eftersom stickproppen sitter på en EKK och det troligen är installatören som monterat den och inte tillverkaren. Även vid elbesiktingar så brukar besiktningsmannen anmärka på detta. Visst, det förekommer att man
rockles: Här finns det som gäller för var du får/ska använda ditt instrument beroende på vilken överspänningskategori som du har: Enligt IEC1010 delar man upp multimeters, tångamperemeters och andra mätande instrument i olika överspänningskategorier. CATI = Elektronik och apparater med hög spänningskälla. CATII = 230 V grenutag som är minst 10 meter ifrån CATIII eller 20 meter ifrån
miis: Tack bax för svaret. Ja, det finns ingen anledning att vi ska ha hustariff...... ska ringa o ändra tillbaka!
lindstrand: ja just det ja. det är kopplat över 2 faser och går in i en kontaktor. Har tänkt om lite nu, ska koppla ledljus i garaget istället som sätts igång med en IR-sensor så jag kan gå igenom garaget till strömbrytaren.. då räcker det om jag drar en ny sladd från den befintliga kontakten till den nya strömbrytaren ca 2 meter därifrån.,
bax: [citat] En sanning med modifikation, i vissa delar av landet, företrädesvis i fjällen och skärgården, får man ofta räkna på maxbelastning. Själv har jag sportstugeområden i fjällen att räkna på. Med vetskapen att det på Nyårs- och påskhelgen (samt någon annan helg) är smockfullt i stugorna, samt att det KAN bli en köldknäpp neråt -35 så räknar vi erfarenhetsmässigt med
vedeldaren: Tror inte detta är några större problem. Kolla tex:http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?id=100214&BrandID=2&GroupString= Du kan nog hitta mer om du söker på isolerfirmornas hemsidor.