Ska sätta upp en gipsvägg på en befintlig putsad vägg. Detta innebär att kablarna till ett vägguttag och en strömbrytare för takbelysning inte kommer att räcka till då väggen bygger ut några centimeter. Är det bara att skarva dessa med ubåtar direkt i uttaget/brytaren?

Jag blir inte helt säker på vad du menar.

Men om det är i en apparatdosa som du tänker skarva så är det OK.

Däremot så förstår jag inte riktigt hur kablarna kan bli för korta bara för att du sätter gips, dert brukar ju finnas 5-10cm extra.

Väggen bygger ut såpass pga att den är uppreglad. Så kablarna kommer inte räcka till vägguttagets och strömbrytarens nya positioner. Måste skarven ske i apparatdosan? Är det inte ok att skarva på ändarna vid själva uttaget/brytaren?

apparatdosan är ju dosan innanför uttaget/brytaren. Om jag förstår dig rätt så är det där du tänker skarva?

Ja, det stämmer.

Det borde vara OK. (Obs jag är ej behörig).

Mikael_L
Hur har du tänkt "förlänga" dosan då? Så du har något att skruva fast strömbrytaren i...

Mikael_L skrev:
Hur har du tänkt "förlänga" dosan då? Så du har något att skruva fast strömbrytaren i...

Exakt. Det finns extraringar som bygger ut apparat och kopplingsdosor, men om dessa räcker till är ju frågan. Om du nu har reglat upp en ny vägg varför inte sätta dosor, alternativt flytta de gamla, på den de "nya" reglarna?

För en snyggare lösning hade jag ju dragit nytt från närmaste kopplingsdosa, satt en ROT-dosa i nya väggen och förbundit den med den gamla dosan med den nya med en bit flexslang. Normalt ett jobb för en elektriker. (Vilket jag inte är..)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.