5 930 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Trådlös brytare
Är det nån som vet någon vettig trådlös brytare. Skulle vilja kunna tända och släcka belysningen på ladugården inifrån huset, och gräva ner en kabel för detta är inte aktuellt.
Skulle vilja ha en med två eller tre alterenativ
Skulle vilja ha en med två eller tre alterenativ
Hur långt är det mellan hus och ladugård? Vad är det för typ av väggar, mycket plåt? Klallt eller varmt där styrningen ska vara?
Du säger på ladugården, utebelysning? Kanske ljusrelä och tidur skulle kunna vara något?
Du säger på ladugården, utebelysning? Kanske ljusrelä och tidur skulle kunna vara något?
Det är cirka 50m till ladugården.
Ja det är utebelysningen jag vill kunna styra, allt sitter i kall miljö. Det är bara bräd väggar. Jag har funderat på tidrelä och så men har kommit fram till att jag vill kunna styra det själv.
Ja det är utebelysningen jag vill kunna styra, allt sitter i kall miljö. Det är bara bräd väggar. Jag har funderat på tidrelä och så men har kommit fram till att jag vill kunna styra det själv.
Okej, Hager har ett trådlöst system "tebis Radio KNX". Som klarar upptill 100m utomhus. Men de på hager rekommenderar inte att man monterar de i kalla utrymmen.
Har gjort en anläggning där en aktor var monterad utomhus, först innanför en plåtfasad. Men då var det heldött. Flyttade den utomhus, där har det fungerar skapligt, tänder alltid upp, men släcker bara ibland. Fast det tror jag beror på det långa avståndet (90m) och att en vägg är armerad betong 40cm.
Kan fungera men även ej. Har svårt för att rekommendera den lösningen, för den blir ganska dyr.
Det är inte så att matningen kommer från något varmare ställe?
Har gjort en anläggning där en aktor var monterad utomhus, först innanför en plåtfasad. Men då var det heldött. Flyttade den utomhus, där har det fungerar skapligt, tänder alltid upp, men släcker bara ibland. Fast det tror jag beror på det långa avståndet (90m) och att en vägg är armerad betong 40cm.
Kan fungera men även ej. Har svårt för att rekommendera den lösningen, för den blir ganska dyr.
Det är inte så att matningen kommer från något varmare ställe?
Jag använder några sådana här som jag har fastmonterat i utanpåliggande kopplingsdosor Infälld mottagare för fast installation /Av-Påbonnen skrev:
Ok tackar för svaren, det verkar finnsa lite olika lösningar.
Tyvär så finns det inget uppvärmt utrymme i ladugården som jag kan använda för att göa installationerna in. Så det måste vara både frost och fukt beständigt.
@flyfear vad liggger kostnaderan på ett sådant system?
Alternnativet att gräva ner en signalkabel kanske är billigare, men jag gillar inte ricktigt iden.
Tyvär så finns det inget uppvärmt utrymme i ladugården som jag kan använda för att göa installationerna in. Så det måste vara både frost och fukt beständigt.
@flyfear vad liggger kostnaderan på ett sådant system?
Alternnativet att gräva ner en signalkabel kanske är billigare, men jag gillar inte ricktigt iden.
Du kan ju också montera mottagaren i en IP65 plastkapsling och ha en liten 5watts lampa och en billig termostat i botten på den, eller om det finns nåt bättre som frostvakt för elektronik. Men priset stiger med allt extra lulllull 
Allt går om man vill...
Allt går om man vill...
Delarna för styrningen, aktorn och radiosensorn kostar ca 1000-1300kr st. Beroende på rabatt. Sedan tillkommer priset på installationen och pragrammering.
Så det blir ganska dyrt, priser beror ju också på hur det ser ut hos dig.
Så det blir ganska dyrt, priser beror ju också på hur det ser ut hos dig.
Klicka här för att svara