Har köpt en Kanalfläkt tillbadrummet, som enligt faktabladet kan "spänningsregleras". Så jag hade tänkt reglera farten på fläkten via en en tyristor/reglerdon plus även ett hygrostat. Nu är ju bara frågan: Vilken tyristor/reglerdon ska man ha? Jag vill ha Eljo Renova serien, och dom har ju flera olika.

Kan någon hjälpa mig förstå vilken sorts tyristor/reglerdon/styrning jag ska köpa som passar denna sortsfläkt?Det pratas om asynkron,enfas,steglös.....gud vetvad!!

KANALFLÄKT K125XL :: Kanalfläkt :: Fläktar :: VentShoppen Ventilation

tack på förhand!
D

Denna tyristorreglering borde fungera: Renova Varvtalsregulator
Finns bland annat hos: elbutik.se

En sak att tänka på är att tyristorregleringar brukar ge oljud i motorer.

Jag skulle ha valt en lösning med trafo och ha fläkten på ett grundflöde och en forceringstryckknapp kopplad till en timer som styr fläkten i en högre hastighet under en viss tid. Och ha hygrostaten parallelkopplad till forceringstryckknappen. Då kan man ha en kanalmonterad hygrostat i och med att man har ett grundflöde och slippa ha en ful väggmonterad hygrostat. Lite dyrare lösning men snyggare och tystare.

Bra ideer. När du pratar om trafo, vad är det för transformator du pratar om? hittar ingen på eljo, är det något på Clas Ohlsson man ska ha då eller?

Jag hade tänkt ha ett hygrostat i badrummet som styr på/av av fläkten, utan regulator i badrummet, men ha en reglering vid fläkten som sitter på vinden. På detta sätt, så ska fläkten gå på vid en viss luftfuktighet med en på förhand bestämd varvtal. Tror ni detta går?

tack,
D

Matarese,

Tänkte lite mer på ditt förslag med timer....verkar ju himla smart. Eljo Renova har flera olika timers, vilken kan jag använda? Verkar vara lite olika med styrning av ytterligare trappknappar, vilket jag antar hygrostatet skulla klassar som trappkontakt?

tack,
D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.