6 156 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Stjärnhimmel i paneltak?
Har varit lite kaxig tidigare o lovat stjärnhimmel i allrummet. Men nu börjar jag bli lite fundersam, tror ni att det funkar i ett vitlaserat paneltak? Och hur mycket av ljuset kan ev läcka i kvisthål o springor?
Har tänkt använda denna variant Stjärnhimmelspaket 5005, 80 Punkter
Avsluten är ju bara 0,75mm. Kanske blir svårt att borra så smått (det lär väl gå åt några borr iaf). Har nån provat att stansa/trycka hål?
Kjell G
Har tänkt använda denna variant Stjärnhimmelspaket 5005, 80 Punkter
Avsluten är ju bara 0,75mm. Kanske blir svårt att borra så smått (det lär väl gå åt några borr iaf). Har nån provat att stansa/trycka hål?
Kjell G
Tror det blir hur bra som helst! Köp en packe 1mm borr och lite trälim så är saken biff.
Du kan dessutom komma mycket billigare undan med fiber på rulle, några vita lysdioder, krympslang och buntband. Byggde en ~150-punkters stärnhimmel i sovrummet för kanske 1200-1300. Byggde även en PWM-styrning för att få lite härlig glimmande effekt i de olika fiberknippena. Köpte 300 eller om det var 600 meter fiber på Ebay för 1100 spänn.
Du kan dessutom komma mycket billigare undan med fiber på rulle, några vita lysdioder, krympslang och buntband. Byggde en ~150-punkters stärnhimmel i sovrummet för kanske 1200-1300. Byggde även en PWM-styrning för att få lite härlig glimmande effekt i de olika fiberknippena. Köpte 300 eller om det var 600 meter fiber på Ebay för 1100 spänn.
phl: tack för tipset, är iofs inte så händig med pillejobb, men vad jag förstår av ditt svar är det hela genomförbart och ger ett lyft åt taket. Kör nog på ett paket, även om det hade varit bra med lite längre tråd på vissa ställen i taket.
En annan tanke jag hade var att skicka ut ljuset i glespanelen (som är 30 cc längsgående o 60cc tvärs) o sedan borra här o var. Tanken var att låta ljuset läcka ut i lagom portioner, fast då får man ju inga stjärnavslut förstås. Det kanske är en tokig ide av andra anledningar också? Värme osv.
Kjell G
En annan tanke jag hade var att skicka ut ljuset i glespanelen (som är 30 cc längsgående o 60cc tvärs) o sedan borra här o var. Tanken var att låta ljuset läcka ut i lagom portioner, fast då får man ju inga stjärnavslut förstås. Det kanske är en tokig ide av andra anledningar också? Värme osv.
Kjell G
Klicka här för att svara