Om det vore så enkelt att bara dimensionera efter utlösningsvillkoret! Man ska även ta hänsyn till belastningsförmåga och göra en spänningsfallsberäkning. Om man ska följa föreskrifterna d.v.s

Det verkar som om många, både i cybervärlden och det verkliga livet, förutsätter att man kopplar en massa själv bara för att man ställer frågor om el. Det är säkert så det funkar på många håll, men inte nödvändigtvis. Självklart finns en anledning till varför det krävs utbildning för att dra el, vilket är lika självklart som att det krävs utbildning för att t ex köra bil eller operera ljumskbråck! Men jag tror att människan dör ut om hon förlorar nyfikenheten att lära sig nya saker och det är först om man skruvar ihop fast installerade prylar som man begår ett brott så jag fortsätter glatt att fråga vidare i min jakt på ny kunskap! Hoppas det är ok. ;-)

Era inlägg har gett mig tre nya frågor:
- Att göra en spänningsfallsberäkning är ganska enkelt om man har lite kunskaper i att räkna fysik. Frågan som dök upp när jag satt med miniräknaren i högsta hugg var vilken gräns spänningsfallsvärdet inte får överstiga. Finns någon gräns i antal volt eller procent eller liknande?
- Hur långt har ni som längst från säkring till mest avlägsna uttaget i era hus? Jag slutade gissa och tog fram tumstocken och mätte till ca 13,5 meter som längst, knappast några 30 m alltså... Hoppas jag slipper köpa ny normcentral...
- prototypen skriver att man kanske borde sätta ny normcentral matad med 10 m2 kabel. Vill minnas att det är nergrävt en kabel från mätaren till huset på 6 mm2. Frågade min elektriker om det och han sa att den funkar utmärkt om man kör max 25A huvudsäkring.

Be även din elektriker förklara - utlösningvilkoret - det är viktigare än spänningfallet även om det finns ett samband

Det där med 10 kvadrat matning till centraler. Regeln (som inte alltid gällt) är att PEN ledaren (PE = proctective earth, dvs skyddsjord, N = Neutral, dvs nolla) måste vara 10 kvadrat i matningen till en central. När det gäller undercentraler så kan man (oftast) välja om man skall dra en PEN ledare vidare från inkommande PEN ledare, eller om man drar separat jord och separat nolla från fölrsta centralen (där ju PEN delas upp till jord resp. nolla).

Nu låter det ju som att du har mera "normala" avstånd mellan centralen och dina uttag. Det innebär inte att man med automatik kan säga att utlösningskriteriet blir uppfyllt med 10A och 1,5 kvmm. Men det är betydligt ovanligare att man får problem vid en sådan längd.

elmont skrev:
Be även din elektriker förklara - utlösningvilkoret - det är viktigare än spänningfallet även om det finns ett samband
Först skulle man mäta upp värden i mätarskåpet och sedan använda en tabell att slå upp värdena i och den tabellen kostade en massa pengar så jag får tyvärr hålla mig till sådant man kan räkna på miniräknare... Men om ni har en bra formel för hur man går den långa vägen skulle det vara kul att räkna på det. Tabellens värden måste ju ha tagits fram på något sätt så man borde ju kunna räkna på det även om jag förstår finessen att snabbt avläsa svaret i en tabell.

Fråga nätägaren om vilken impedans du har i leveranspunkten. Inget du själv kan mäta fram.
Och att göra en spänningsfallberäkning är inte så enkelt som du tror - du måste veta specifik resistans i kabeln och verklig ström m.m.
Generellt säger man 4% spänningsfall från servissäkringar.
Vill du verkligen veta hur man dimensionerar kablar - Skaffa SEK handbok 421. Det finns ingen enkel formel

Mikael_L
Logano skrev:
<klipp> ...inte så enkelt som du tror - du måste veta specifik resistans i kabeln och verklig ström m.m. ... <klipp>
Du menar sådana här uppgifter eller ???
http://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=1/28701-FGC101678&Lang=EN
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koppar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans
Och vill man istället mäta lite på sina strömmar, effekter och fasvridningar så kan man ju köpa ett sånt här
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...lfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=12228.htm

De två sista var en eftergift för att du skrev verklig ström, nu vet jag inte riktigt vad du menade, så det kanske blev fel.

Att hitta data på säkringarnas utlösningskaraktestik är nog inte heller omöjligt, så man kan räkna så ström resp tid för utlösning fungerar.

Men visst är det snabbare och enklare att kolla i tabeller.
Jag försöker bara påstå att jag tror att det inte alls är så svårt, nästan omöjligt, som vissa vill ge sken av

edit:
Jag tar gärna svaromål, för givetvis sticker jag ut hakan lite nu, med uttalanden delvis utanför min kompetensnivå... Kanske lika bra att jag skriver det ...

edit 2:
Det finns givetvis olika programvaror för att räkna på sånt här, på denna hemsida framgår det att det är några olika beräkningar som kan komma ifråga: http://www.netkoll.com/

Ingenting är omöjligt men vissa saker är svåra. Om du kommer över t.ex SEKs handbok 421 så kommer du kanske få en viss förståelse. Om jag ska sticka ut hakan lite så påstår jag att dom flesta installatörer inte riktigt vet hur man dimensionerar kablar. Och i t.ex villainstallationer som det handlar om här på forumet så behövs oftast inte det. Där förekommer inte vanligen dom längder och belastningar som gör det viktigt. Är man osäker så går man upp en storlek.
Sedan finns det som sagt program som räknar fram den lämpligaste kabeln både ekonomiskt och föreskriftsenligt.
I industrin är det desto viktigare.

Eftersom jag gått utbildningar i dimensionering så vet jag att det inte är lätt att räkna fram. Oavsett om man har hjälp av tabeller och miniräknare. Men det är bra att du är intresserad - det är då man lär sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.