3 419 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Gemensam jord till 4x1,5 FK?
Med risk för att moderatorn tar bort detta...... Varför,varför kommer denna saken upp gång på gång om du skall ha 2 enfas matningar dra då 2 kablar från centralen och kladda inte ihop detta i en gemensam dosa för att sen splita upp det.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Dra separata matningar och laborera inte så mycket. Det finns säkert en massa kryphål med under förutsätning att de och det vilkoret är uppfyllt. Med separata matningar så behövs inte en massa specialfall.
Nu kan det vara så att det går att dra in EKK i röret och vips är det skillda matningar.
Går det inte att köra belysningen på samma grupp som infravärmen, det kan finnas 300W över till belysning. (2x1000W+300W=2300W)
Protte
Nu kan det vara så att det går att dra in EKK i röret och vips är det skillda matningar.
Går det inte att köra belysningen på samma grupp som infravärmen, det kan finnas 300W över till belysning. (2x1000W+300W=2300W)
Protte
Det var iofs inte något svar på min fråga ang jord...Smile.75 skrev:
20mm röret med kablarna kommer att sluta sin resa i en liten DIN-skene låda med 8 platser & fördelningslister. Det sitter för tillfället fyra flerfunktions DIN-dimmrar och två DIN-reläer i denna, med centralstyrning via lågspänning och mitt smarta hus system. Därifrån utgår kablage till respektive förbrukare. DIN-dimmrarna är till halogenbelysning och DIN-reläerna är för att styra varsin 1000W infravärmare..
Eftersom 10A inte räcker totalt, tänkte jag dra 2 st FK1,5 för fas och 2 st FK1,5 för nolla och dela upp detta mellan belysning & infravärme. Frågan var om 1 st FK1,5 räcker för skyddsjord? Jag antar det.
FK1,5 har jag liggandes, FK2,5 har jag inte. Därav lösningen. Men den lösningen jag valt kanske inte är bra?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nej den är inte bra, skaffa riktig material. Varför inte dra dit trefas till en riktig elcentral så får du en jämnare belastnin IR värmarna på varsin fas och belysning på den tredje.
Protte
Protte
Med mitt behov antar jag att det räcker med att sätta en 3x10A avsäkring i huvudcentralen, dra 3 st svarta FK1,5mm, 1 st gulgrön FK1,5 och 1 st blå FK1,5 till undercentralen i VP-röret.
Alternativt en 3x16A säkring med FK2,5 och sedan 10A säkringar i undercentralen, men det verkar lite overkill eftersom jag inte behöver så mkt ström för mitt behov?
Gällande färger, är man tvungen att köra standarden brun-svart-grå för 3-fasen? Jag ska ju inte ha något 3-fas uttag, utan använda varje fas för sig.
Alternativt en 3x16A säkring med FK2,5 och sedan 10A säkringar i undercentralen, men det verkar lite overkill eftersom jag inte behöver så mkt ström för mitt behov?
Gällande färger, är man tvungen att köra standarden brun-svart-grå för 3-fasen? Jag ska ju inte ha något 3-fas uttag, utan använda varje fas för sig.
Klicka här för att svara