13 571 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Kabeldimension
Sida 1 av 2
Hej!
Jag funderar lite över dimensionering av FK i rör. Vad jag tror mig veta ska det vara 1,5 mm2 FK-kabel till 10A säkring i 16 mm rör. Men även längden på kabeln kan spela in. Nu till min egentliga fråga: om man drar tre faser + jord + nolla i samma rör från centralen och sedan knoppar av en fas åt gången till olika rum ju längre man kommer från centralen men låter alla tre faserna använda samma noll- resp jordkabel; ska man då ändå köra 1,5 mm2 på nollan och jorden eller ska den vara ett snäpp grövre för att klara "returen" från tre faser samtidigt? Som mest blir längden max 25-30 m från säkring till mest avlägsna uttaget.
Jag funderar lite över dimensionering av FK i rör. Vad jag tror mig veta ska det vara 1,5 mm2 FK-kabel till 10A säkring i 16 mm rör. Men även längden på kabeln kan spela in. Nu till min egentliga fråga: om man drar tre faser + jord + nolla i samma rör från centralen och sedan knoppar av en fas åt gången till olika rum ju längre man kommer från centralen men låter alla tre faserna använda samma noll- resp jordkabel; ska man då ändå köra 1,5 mm2 på nollan och jorden eller ska den vara ett snäpp grövre för att klara "returen" från tre faser samtidigt? Som mest blir längden max 25-30 m från säkring till mest avlägsna uttaget.
Det var intressant elmont. Det kastar ljus på en annan tråd i samma ämne. Som jag uppfattade den är det tillåtet att dra tre faser med nolla och jord från centralen till första kopplingspunkt och förgrena därifrån, förutsatt att centralen har en 3-polig säkring. Detta är ju vanligt nu med häll/ugn. Men som jag uppfattar ditt svar så skulle inte en 3-polig säkring behövas då det handlar om tre olika faser. Har jag uppfattat det rätt?elmont skrev:
Om du läser vad jag skriver och vad jag svarar på,och inte gör en tolkning av svaret, så kommer du att märka att varken frågan eller svaret innehåller nått om hur och vad man får göra, utan bara nollans belastning och dimensionerning
Som tillägg till elmont:s svar: den installationslösning du föreslår är klart olämplig i ett bostadsutrymme (vilket det iofs inte klart framgår att det är frågan om). Lägg rena enfasgrupper till uttag och belysning i bostäder.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
De diskussioner om flerfas spm förekommit här (framförallt i fallet häll och ugn) gäller alltid att det handlkar om 3 olika faser aldrig 3 ledare från samma fas med olika (enkla eller trepoliga säkringar).
Det som trådskaparen föreslår är kanske tillåtet i regleverket, troligen inte (för lite information i frågan), det är fullt möjligt att göra rent elektriskt och på ett sätt där det inte börjar brinna genast. Men det är inte lämpligt ialla fall inte i en normal bostadsinstrallation.
Dessutom låter det lite onödigt. Om det handlar om vanliga bostadsrum så finns det i de flesta fall ingen anledning att dra fram seprata matningar till varje rum.
Det som trådskaparen föreslår är kanske tillåtet i regleverket, troligen inte (för lite information i frågan), det är fullt möjligt att göra rent elektriskt och på ett sätt där det inte börjar brinna genast. Men det är inte lämpligt ialla fall inte i en normal bostadsinstrallation.
Dessutom låter det lite onödigt. Om det handlar om vanliga bostadsrum så finns det i de flesta fall ingen anledning att dra fram seprata matningar till varje rum.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
En liten kommnetar om rubriken på frågan också, kabeldimensionen. Det stämmer som tidigare sagts att oma man skall göra en sådan gär koppling trots allt så behöver inte nolledaren vara grövre än resp. fasledare.
MEN tumregeln om 1,5 kvmm för 10A säkring gäller inte i alla lägen. Om du skall dra såpass långt som 30m så finns det en uppenbar risk att utlösningskriteriet för säkringen ionte blir uppfyllt. Det beror dels på hur långa och frova trådar du drar från centralen till uttagen, men också på hur kraftig matning du har till huset från elverket.
MEN tumregeln om 1,5 kvmm för 10A säkring gäller inte i alla lägen. Om du skall dra såpass långt som 30m så finns det en uppenbar risk att utlösningskriteriet för säkringen ionte blir uppfyllt. Det beror dels på hur långa och frova trådar du drar från centralen till uttagen, men också på hur kraftig matning du har till huset från elverket.
Tackar för alla synpunkter. Nej, det är inte en fas till varje rum utan baserat på antal vägguttag o d (enl elektrikern ska jag räkna 10 brukare per säkring som chablonvärde). Tänkte att man skulle spara arbete med dragning av vp-rör om man kunde dra ut tre olika faser i samma rör från centralen istället för att köra tre rör, ett för varje fas. Vår central är inte direkt mitt i huset men det blir nog "bara" 20-30 m extra vp-rör om varje fas ska gå i eget rör tillsammans med egna nollor och jord så det är ju överkomligt merarbete. Man vill ju inte att elektrikern sedan ska säga att man måste dra om det när han kommer tillbaka...
hempularen: Du skriver att det troligtvis inte är tillåtet att göra så. I huset går sedan tidigare tre faser i samma rör till elelementen och de faserna lyfts allt eftersom. Jag har dock inte kollat hur det är gjort med jorden och nollan i den dragningen. Är det skillnad på om det dras för element jmf med dragning för lampor och eluttag?
elmont: Tackar för din klara information. Jag avsåg tre olika faser, inte tre kablar på samma fas.
hempularen: Du skriver att det troligtvis inte är tillåtet att göra så. I huset går sedan tidigare tre faser i samma rör till elelementen och de faserna lyfts allt eftersom. Jag har dock inte kollat hur det är gjort med jorden och nollan i den dragningen. Är det skillnad på om det dras för element jmf med dragning för lampor och eluttag?
elmont: Tackar för din klara information. Jag avsåg tre olika faser, inte tre kablar på samma fas.
hempularen: Matningen från elverket vet jag inget om mer än att jag inte kan få mer än 25A-huvudsäkring vid mätaren eftersom nätet inte klarar mer i dagsläget. Idag har jag 20 A. Finns det någon tabell där man kan se hur långa kablar man kan ha i olika dimensioner och klara reglerna? Om vi ska dra varje fas i eget rör blir det max 20 m skulle jag uppskatta.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
För elellemet är det lite annorlunda. De är då i de flesta fall 2 fas kopplade (dvs 400V). Då ser man hela slingan av ellement som en sammanhörande 3 fas apparat.
Men om du nu skall ha en elektriker som kommer och kopplar ihop allt åt dig så bör du låta honom komma dit och ge dig uppgifter om vilka dimensioner han vill att du använder etc. Om du nu drar 16mm rör och 1,5kvmm, pch det skulle visa sig att du måste upp till 2,5kvmm så blir du tvunge tat öka till 20mm rör också, inte överallt men överallt där det skall in mer än 3 trådar i rörer (brytledare osv), det är inte tillåtet att blanda dimensioner, går det som 2,5 från centralen så skall det vara det även i korta brytledare som sitter på samma grupp.
Men om du nu skall ha en elektriker som kommer och kopplar ihop allt åt dig så bör du låta honom komma dit och ge dig uppgifter om vilka dimensioner han vill att du använder etc. Om du nu drar 16mm rör och 1,5kvmm, pch det skulle visa sig att du måste upp till 2,5kvmm så blir du tvunge tat öka till 20mm rör också, inte överallt men överallt där det skall in mer än 3 trådar i rörer (brytledare osv), det är inte tillåtet att blanda dimensioner, går det som 2,5 från centralen så skall det vara det även i korta brytledare som sitter på samma grupp.
Ok, jag får nog ta och ringa honom imorgon. Hade bara hoppats kunna få iväg en beställning till ebutik.se idag när man är ledig och har tid att sitta och jämföra priser, men det låter knepigare än jag trodde. Tack ändå!
Hittade följande från ett prov i ellära när jag googlade, kanske kan det vara någon med liknande fråga till hjälp?
Från en central utgår ett antal gruppledningar. Centralen matas från ett mätarskåp med en huvudledning, MK 10mm2 förlagda i rör med längden 12 m. Enligt nätägaren är förimpedansen i mätarskåpet 250 mOhm.
-Hur långa får gruppledningarna från centralen vara om det är FK 1,5 mm2 i rör för vägguttag skyddad av dvärgbrytare (automatsäkring) av typ C 10A?
Svar enl facit: 65 meter enl SS 424 14 04 tabell 10.
Från en central utgår ett antal gruppledningar. Centralen matas från ett mätarskåp med en huvudledning, MK 10mm2 förlagda i rör med längden 12 m. Enligt nätägaren är förimpedansen i mätarskåpet 250 mOhm.
-Hur långa får gruppledningarna från centralen vara om det är FK 1,5 mm2 i rör för vägguttag skyddad av dvärgbrytare (automatsäkring) av typ C 10A?
Detta var inget påhopp på dig elmont. Jag blev bara nyfiken. Det kanske var ett sidospår från vad frågan gällde.elmont skrev:
Ja det är precis det här som menas med utlösningsvillkoret vs förimpedansen.menhir skrev:Hittade följande från ett prov i ellära när jag googlade, kanske kan det vara någon med liknande fråga till hjälp?
Men det svåra är ju att få veta vad man har för förimpendans, just nu vill vi veta TS:ens förimpedans, men det är ju samma problem för alla som vill dra längre ledare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns kanske en anledning till att det krävs utbildning för att få dra el.menhir skrev:
Om det nu är så långt som 30 m kanske det vore läge att sätta en elcentral till i andra änden av huset och mata med 10 mm2 så slipper man problem med utlösningsvillkoret. Kanske det blir billigare t.o.m.
Prototypen