El
thobjo: [citat] Jag är intresserad av Jungs brytare och dimmrar. Dock skulle jag gärna slippa köpa deras hutlöst dyra dimmerinsatser. Har du någon information om vilka andra insatser som kan tänkas passa Jungs vred, täckplatta och ram? I en annan tråd nämns det att ELJOs dimmerinsatser skall passa bra ihop med Jungs produkter. Skribenten verkar dock ej vara aktiv på forumet längre, och jag
vespaman: Märket på dammsugaren har jag inte någon aning om. Såg ut som en grovdammsugare modell fetare. Det var iaf en sån som dammet hamade i en plastpåse hängandes under. Kanske beror resultatet på vilken fräs man använder (hur väl sugningen funkar). Fråga mig inte om märket på den, minns tyvärr inte det heller. Minnet är bra men kort.. :)
elmont: Om du ser till att du har ett lätt undertryck (vilket man alltid bör ha) i huset så behöver du inte oroa dig för ev små läckage i ångspärren, då kommer det att sugas in liiite kall luft men den kalla luften blir ju torrare när den kommer in i den goa stuguvärmen och vållar inga bekymmer
JohanKson: Hade även en tanke på att man ska undvika att sätta det alltför högt upp mot hällen?
vedeldaren: Jag har alltid trott att light stod för lätt i detta samanhang. Dvs att det är en lättare och tunnare variant av orginal-EKK.
RikardJ: Jag har redan en grupp som bara används till belysning, fläkt och uttag i köket så det får bli att lägga till ytterligare ett uttag på den gruppen - hade dock varit installationsmässigt enklare att använda spisgruppen då den dosan sitter bättre till i förhållandet till platsen jag vill ha uttaget på - men jag pratade just med "min" elektriker och han bekräftade att det inte är
tio_Pepe: Jag ska sätta upp en handdukstork i dusch/WC-rum i sommarstugan som också ska fungera som värmeelement. Jag har köpt några billiga rumstermostater på Jula som jag satt upp på andra ställen i stugan. Men i duschrummet behöver jag ha en termostat med högre IP än X0, men det verkar inte finnas på marknaden. I varje fall inte billiga. Funderar på att sätta termostaten strax utanför
pefo: Ute, under carport och altantak gäller IPX1. Ute är i princip allt som inte har tak och väggar runt om. Står det att spottarna är för innomhusbruk så har du fel sorts material och jag tycker du ska lämna tillbaka dem.
Robert_Maria: Takfotsarmaturer är inte i samma omfattning utsatta för nedsmutsning eller bräckt/salt vatten men visst rostar även rostfritt under vissa omständigheter.
Mikael_L: Jag rekomenderar dessutom STARKT att använda mätinstrument vid fortsatt felsökning och inte kroppen för att utröna om spänning ligger kvar. Bara utifall du inte redan övergått till att använda mätsinstrument. :o Annars håller jag med, isoleringsfel SAMT skyddsjordsfel (antingen i maskinen eller huset).
jakim: [citat] Nä, vi ska ha en FTX ventilations lösning. Det är endast fläkten till matoset jag undrar över. Jag var aningen otydlig i min ursprungsfråga, fläktmotorn KAN användas till spisen, radon eller allmänt utsug men jag avser använda den endast till spiskåpan.
perstr: Satsa på fiber eller LED. De är små och alstar inte nämnvärd värme.
Henrietta70: jag kommer nog aldrig att stå utomhus igen för att göra rent ugnen... så man kommer självklart vara mer försiktig med själva plaskandet. Återkommer med resultat när vi har torkat elementet i ugnen =O) Tack för alla svar!
Per72: [citat] Inte i nya heller! Man ska alltid kontrollmäta och försäkra sig om vilka färger som är vad
hempularen: Ämnet irh orginalfrågan känns uttömd flera gånger om. Dags att stänga tråden.
prototypen: Urbans har lite fel, lysdioder är snabba med svarstider i mickrosekunder intervallet. Lysdioden lyser för fullt när strömmen är på men det är ögat som inte reagerar så snabbt. Pulsbredds modulering är ett sätt att dimma, att helt enkelt sänka strömmen är ett annat. Det finns EN typ av LED som ändrar färg om man bara minskar strömmen och då måste man pulsbreddsmodulera.
Mats: Tyvärr så har de lagt av med det. Åtminstånne häromkring så får man ingen slang längre utan den får man vackert skaffa själv vilket har lett till att det blir gulslang för allt iom att den går att få tag i i konsumentled rätt enkelt
FrittDrag_II: Håller med it-snubben. Uttaget märkt "N" och (pil upp) + "~" är matning in. L1 och L2 är till fläkten. (extra info) Dom två uttagen längst till vänster är till för att få ut fast matning (230V) så fort vredet inte står på läge "0".
perstr: Om du inte redan vet vilka prylar du ska köpa så dra 3-fas + nolla + jord till båda. Förbered för 3x16A. Om du sätter in ett bad så satsa på en med värmare = 3-fas där också. Att bara köra varmvatten från badet är inte alltid att rekomendera. Då är varmvattnet slut när du ska duscha.
Piaholger: Undrar om någon har bra tips på utebelysning som passar vid en rätt stor sjötomt. Skulle gärna hitta armatur som har marin anknytning. Har sett Fox designs fyrliknande lampa "pharos" men är rädd för att den är för liten och lyser upp för lite. Tacksam för svar
Bigfoot: Tack för svaren. Det låter bra att jag inte behöver köra med "utomhusgrejor". (Jag antar att jag inte behöver köra samma kabel i varmförrådet som i kallförrådet heller då.) Kallförrådet är nog säkrast att räkna som fuktigt utrymme, det blir som sagt inget golv och taket blir enkel plåt, så det kan nog droppa lite kondens under vissa förhållanden.
Sandberg: Den är i centrala göteborg och grannen sade något om att elektrikern hade "krämat på lite extra" inne hos henne när hon satte i diskmaskin men hon kunde inte svara på om han hade dragit nya ledningar.. så det ska inte vara några problem.
elmont: Du är nog inte gammal nog, för i tidigt skede var den helt ok som jord, för ändå längre sedan var det ingen biledare inlagd i blymanteln och man skulle "smetlöda" fast en ledare i blymanteln för att sedan använda som jord, i bägge ändarna naturligtvis
el_richard: Enligt electrolux så går det att koppla om till 1-fas, tyvärr kunde inte tjejen i supporten ordna kopplingsschema. Naturligtvis hade jag inte tänkt göra det här själv i slutändan. Frågan var mer om det var möjligt och i så fall hur. Annars lämnar jag väl tillbaka hällen, svårare än så är det inte.[/quote] Elektrikern som kommer dit, kommer att direkt se hur han ska koppla, så